Forum

Opbevaring af knold- og rodfrugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 12. juni 2006 kl. 18.28

I år har vi lagt en hel del kartofler og har sået mange rødbeder og gulerødder. Det gjorde vi også sidste år, dog mere moderat. Sidste år lyttede vi dog til de gode råd fra Bauhaus's haveeksperter og valgte at indkøbe kasser af styropor (Flamenco) til opbevaring. Desværre syntes en enkelt rotte i vores udhus også at det var en fantastisk idé og gnavede rask væk igennem alt vi havde lagret, så vore dejlige grønsager gik tabt.

I år vil vi gerne have lov at beholde lidt af det vi har dyrket og jeg håber derfor nogen kan komme med gode råd til opbevaring af gulerødder, kartofler og rødbeder. Vi har ingen udhuse hvor det kan garanteres at være frostfrit, og er derfor lidt afhængig af at have en opbevaringsmulighed der sikrer mod frost.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 12. juni 2006 kl. 19.14

Hej Jes,

Jeg plejer at lave en jordkule. Det virker fint for os. Se evt. hvordan her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=28

Mvh
Brian

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 12. juni 2006 kl. 21.51

Jordkulen er en god løsning, men noget besværlig hvis man bruger af lagret hele tiden, ikke? Og hvad med rotter og mus? Sidste år gik alt jo til p.g.a. en rotte – det vil vi helst ikke have sker igen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 13. juni 2006 kl. 20.12

Rotter har vi aldrig haft – undtaget i kloakken. Jeg har en enkelt gang set en strejfer i haven, og naboen havde engang en rede under gulvet i skuret.

Mus har vi næsten hvert år på loftet og ofte i garagen. Men vi har aldrig haft mus i kulen. Jeg er altid meget omhyggelig med at kulen er godt dækket med jord, og at der ikke stikker halm ud forneden.

Hvis der er udsigt til en længere frostperiode, hvor der ikke er snedække, kan man tage en spandfuld ind til en uge eller to ad gangen, så man ikke skal i kulen så tit.

Men – indrømmet – en rigtig jordkælder efter svensk model står da på (drømme) ønskelisten. Og derved bliver det sikkert mange år endnu.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af knold- og rodfrugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opbevaring af knold- og rodfrugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider