Skrevet af: Charlotte Nielsen, 12. juni 2006 kl. 14.09
Jeg er interesseret oplysninger vedr. bestøvning af krydderurter og den efterfølgende frøsætning. Flere af arterne forekommer også vildt i naturen, hvor de typisk vil være afhængige af insektbestøvning. Hvis planterne er købt på planteskole kan der så være tale om sorter som er gjort selvbestøvede? Findes der noget information om dette emne? Er der nogen som har set eller hørt noget?
Min spørgsmål drejer sig primært om følgende arter:
Løvstikke (Levisticum officinale)
Kvan grøn (Angelica arcangelica)
Fennikel bronze (Foeniculum vulgare)
Bredbladet persille (Petroselinum sp.)
Anis Isop (Agastache foeniculum)
Håber der er hjælp at hente.
Mvh
Charlotte
Skrevet af: Brian Krause, 12. juni 2006 kl. 18.17
Hej Charlotte,
Anis Isop, som også kaldes Indianermynte, tilhører læbeblomstfamilien. Blomsterne er tvekønnede, og den er selv-fertil, men behøver insekter for bestøvning.
De andre, du nævner tilhører skærmplantefamilien. Alle er insektbestøvede. Det er stærke udavlere. Dvs. de behøver fremmed pollen for at give gode frø.
Jeg har aldrig hørt om at man skulle have udviklet selvbestøvende sorter, og tror heller ikke, at det kan lade sig gøre.
Jeg kan nu heller ikke se, at det skulle være et problem, at de skal insektbestøves, for mange forskellige insekter elsker at besøge alle disse urter.
Vær opmærksom på, at broncefennikel kan krydsbestøve med knoldfennikel. Og bredbladet persille kan krydsbestøve med kruspersille og rodpersille, ligesom nogle af arterne har vilde slægtninge, de kan krydsbestøve med.
Nogle af disse urter er beskrevet i Suzanne Ashworts gode frøsamlerbog "Seed to Seed" ikke specielt detaljeret, men der er mange gode generelle informationer om frøavl i bogen.
Skrevet af: Charlotte Nielsen, 12. juni 2006 kl. 20.58
Hej Brian
Mange tak for dit svar, nu er jeg allerede en del klogere. Der ingen problemer med insektbestøvning tværtimod. Jeg skal lave et forsøg, meget gerne med et medlem fra skærmplantefamilien, og leder efter en art som er afhængig af insektbestøvning, dvs. så vidt mulig ingen selvbestøvning og samtidig blomstrer indenfor de næste 34 uger. Jeg kender de vilde arter af diverse krydderurter fra skærmplantefamilien men var lidt bekymret for hvad man kunne forvente mht selvbestøvning, når planterne kom fra en planteskole.
Mvh
Charlotte
Skrevet af: Brian Krause, 12. juni 2006 kl. 21.53
Hej Charlotte,
Åh på den måde. Du har ingen grund til bekymring.
Du kan evt. læse lidt generelt om forskellige former for bestøvning her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=6
Der kan du også finde artikler om frøavl af en del forskellige grønsager herunder også nogle i skærmplantefamilien. Læs f.eks. den om gulerødder.
Blomsterne hos skærmplantefamiliens medlemmer er jo en masse små blomster, der sidder samlet i skærme. Generelt for skærmplanternes blomster gælder (ihvertfald dem, jeg lige kan komme i tanke om), at selvom blomsterne er tvekønnede dvs. hver enkelt lille blomst i skærmen har både hanlige og hunlige organer, så kan de ikke selvbestøve, fordi pollen i den enkelte lille blomst ikke frigives på det tidspunkt hvor støvfanget er klar til at modtage.
Derfor er disse planter afhængige af at insekter bringer pollen fra en anden blomst på det rigtige tidspunkt. Det kan så være en blomst i den samme skærm eller fra en anden skærm på samme plante eller fra en plante i nærheden.
Måske netop derfor er skærmplanterne indrettet sådan, at blomsterne modnes over flere uger, så der altid vil være en længere periode, hvor der både er blomster, der laver pollen og andre, der er klar til at modtage.
Smart ikke?
De skærmplanter, jeg har iagttaget, myldrede med insekter i blomstringsperioden.
De fleste skærmplanter er stærke udavlere. Dvs, at hvis der ikke kommer pollen fra andre planter, vil de degenerere i løbet af få generationer. Der skal med andre ord være et vist antal planter i blomst for at videreføre en sorts egenskaber gennem generationer.
Med venlig hilsen
Brian
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bestøvning af krydderurter