Skrevet af: Astrid, 17. maj 2006 kl. 9.33
Jeg er så heldig at skulde få overtage en parsellhave om nogle dager. Den ligger for det meste brakk (med begyndende ukrudt), men med mye skvalderkål nogle steder.
Jeg ønsker at lave en køkkenhave ud av min parsell, men det er jo ganske sent nu, så hva kan jeg med fordel starte med? Parsellen får mye sol (undtatt ca 20 m2 som har nogle trær ret sud for seg) og efter det jeg kunde se, var jorden ganske fin, ikke for lejret, ei heller for sandete. Parsellen ligger i oslo.
Har noen nogle ideer om hva jeg med fordel kan begynne at plante/ så nu?
Jeg trenger ikke nødvendigvis at få avlinger iår.
Jeg hadde tenkt at dekke til partierne med skvalderkål i år, hvor langt udenfor selve planterne bør jeg dekke til?
Taknemlig for svar
Skrevet af: Winnie, 17. maj 2006 kl. 14.24
Hej Astrid
Hvis du ikke vil bruge sprøjtemiddel, er det mest effektive at udsulte skvalderkålen og ikke mindst sørge for at de ikke blomstrer og smider frø.
Hos os har vi også en masse skvalderkål, men de holdes væk fra bede osv ved hjælp af flittig brug af plæneklipperen. De steder hvor vi ikke kan komme afsted med at slå med plæneklipperen, slår vi med le nogle gange i løbet af sommeren, så de ikke når at sætte frø.
Prøv at spørge på planteskolen hvad du kan gøre med køkkenhaven nu. Jeg ved ikke om det er for sent at så noget i Oslo nu.
Skrevet af: Astrid, 17. maj 2006 kl. 15.55
Hei, tak for tipset med plenklipperen, skal absolutt prøves.
Skrevet af: Astrid, 17. maj 2006 kl. 16.13
Hei, tak for tipset med plenklipperen, skal absolutt prøves.
Skrevet af: Anne Demant, 17. maj 2006 kl. 22.20
Jeg tror da at du skal have jordbær i din have, hvis du også selv synes det, så skal planterne i jorden i år, du kan sikkert tigge nogen aflæggere ved nogen der dyrker jordbær. Også frugtbuske kan du få plantet i år, så de er godt på vej.
Salat kan du så nu, og plante porrer.
Skrevet af: Alice E., 18. maj 2006 kl. 10.46
Når du nu spørger Danmark vil jeg sige, at her bruger man meget i et tilfælde som dit at sætte kartofler, som er en hurtig afgrøde. Plantningen af dem, gentagne hypninger og opgravningen svækker ukrudtet meget. Desuden dækker kartoflernes top ganske godt og hæmmer ukrudtsvæksten. Hvis du så er flittig til at samle det løsnede ukrudt sammen kan du plante jordbær efter kartoflerne. Lige nu er der for meget ukrudt til det.
Den med frugtbuskene er også god, men vent til efteråret med plantningen, når du har totalrenset ca 1kvm til hver busk. Skvalderkål i buske er absolut håbløst at komme til livs uden at grave dem op og pille ukrudtet væk.
At udelukke skvalderkålen fra lys er en rigtig god ide, men regn ikke med, at een vækstsæson er nok, og dæk endelig mindst en halv meter mere.
Skrevet af: Astrid, 18. maj 2006 kl. 11.17
Tusen tak for alle svar.
Har jo så meget plads at jeg skal prøve både jordbær, salat og porre til helgen.
Skal se efter en potetsort det ikke er for sent at plante for det største arealet.
Tak for tipset om fruktbuskerne, hadde tenkt at dra og købe idag, men så venter jeg heller til høsten.
Skal dekke til 1 meter mer end der jeg ser skvalderkålen, og la det ligge i 2 år for at være sikker (hadde egentlig tenkt at begynde plante der neste vår, men så venter jeg heller med det).
Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 18. maj 2006 kl. 11.32
Angående skvalderkål, så fjerner jeg dem med min kultivator, så fjerner man også automatisk en del af rodnettet.
Skrevet af: Alice E., 18. maj 2006 kl. 12.43
Ang.skvalderkålen: til næste forår prøver du at fjerne lidt af dækket, og kommer der ingen skvalderkål – og det gør der hurtigt,hvis de ikke er døde, kan du godt så/plante.
Skrevet af: Astrid, 19. maj 2006 kl. 10.32
Hvor lang tid tar det, før jeg evt. ser skalverkål når jeg tar bort dækket neste år?
Skrevet af: Alice E., 19. maj 2006 kl. 15.37
Nu ved jeg ikke rigtig, hvornår vækstperioden begynder hos jer ved Oslo, skulle tro ca. når påskeliljerne blomstrer. Så tar du dækket af, og er du rigtig heldig, er skvalderkålen død. Hvis ikke, vil de næsten omgående – indenfor en uge -begynde at sætte blade, og så på igen med dækket, hvis du ikke vil fjerne dem manuelt.
Næsten lige så heldig vil du være, hvis de ellers underjordiske udløbere i ligger i overfladen, og du kan fjerne dem med en kultivator.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hva kan man dyrke nu?