Skrevet af: Lone Schneider, 15. maj 2006 kl. 18.47
Hej, jeg vil prøve at plante en gemini tomat på friland i køkkenhaven. Der er også lagt kartofler i samme bed, går det an?
Hvordan støtter jeg bedst tomaten når den vokser til?
Hvad med jorden, skal der graves god jord ned til den?
Hilsen Lone
Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 15. maj 2006 kl. 21.02
Det ville være en god idé at holde en relativ stor afstand mellem dine kartofler og tomaterne. De stort set lever af det samme og dør af det samme... med meget stor sandsynlighed vil dine tomatplanter ikke overleve juli måned på grund af kartoffelskimmel (hvis de står for tæt på kartoflerne).
Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 15. maj 2006 kl. 21.15
Angående hvordan man støtter planterne, så har jeg før i tiden plejet at binde dem op af bambus (eller lister), men da dette er vores første år i vores nye hus, hvor der ikke er en bambus plante, vil jeg i år forsøge at bruge majsplanter som støtte.
Skrevet af: Lone Schneider, 15. maj 2006 kl. 22.48
Tak for rådet. Jeg tænkte nok at det kunne give kartoffelskimmel.
Mon det vil være godt at grave et stort hul og fylde op med muld. Vi har stenet og leret jord?
Hilsen Lone
Skrevet af: Wina Fiona, 2. juli 2006 kl. 7.38
Hej.
I år er det for første gang lykkedes mig at holde liv i mine tomater. De plejer ellers at visne væk efter en mdr.
Jeg købte 6 stk i havecenteret da de kom midt i maj. Havde dem i køkkenvinduerne den første uges tid. Såputtede jeg dem i lidt større potter og satte dem udenfor, og flyttede dem rundt efter sol og læ, imens jeg holdte øje med temp. Når der var under 11 grader tog jeg dem ind igen.
Siden er de blevet pottet om 2 gange i noget større.
De sidste 3 uger har de stået ude samme sted, stadig i krukker, og nu er den største af dem over 1,5 mt høj og har 8 klaser, heraf en af dem allerede røde. De andre er mellem 1 og 1,5 mt, og har 3–4 klaser hver.
Den der trivedes bedst er en blommetomat, de andre er alm tomater.
Og hvad angår opbinding, så har jeg snart brugt hele min bambusbusk (godt det samme!)
Nænner iøvrigt ikk at plukke de tomater som nu er meget røde – 5 stk...Det er mine første tomater.!
Hej fra wina
Skrevet af: Line, 16. juni 2009 kl. 22.01
Jeg har købt en gemini tomat plante. Den står i en krukke på taressen med en bambus pind som støtte. Da det er min første vil jeg meget gerne have nogle gode råd og noget vejledning.
Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2009 kl. 22.08
Line. Oppe i søgefeltet her på siden skriver du : tomat. så skal du bare se.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 17. juni 2009 kl. 10.38
Jeg har dårlig erfaring med gemini på friland. prøv heller en cherry eller blomme tomat.
Skrevet af: Lone Schneider, 17. juni 2009 kl. 16.56
Hvordan dårlig erfaring? Ville de ikke blive røde eller hvad?Gemini skulle jo ellers være god til friland, har jeg da hørt!
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 17. juni 2009 kl. 22.01
Gemini lykkes bedst i drivhus, det er en drivhus tomat, men i varme somre vil man kunne høste rigtig mange røde tomater på friland.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Line, 18. juni 2009 kl. 22.08
Tak. Jeg har læst mig til at de skulle trives fint på friland. jeg ville os have haft en cherry men det var der ikke og så tog jeg denne.
Skrevet af: Line, 18. juni 2009 kl. 22.08
Tak. Jeg har læst mig til at de skulle trives fint på friland. jeg ville os have haft en cherry men det var der ikke og så tog jeg denne.
Skrevet af: Hans K. Sønderby, 19. august 2009 kl. 21.33
Jeg har haft tomater på friland i en del år og prøvet med forskellige sorter. Smagsmæssig foretrækker jeg Gemini og bortset fra kartoffelskimmel som visse år kan ødelægge den sene høst. I år har jeg oplevet noget mystisk. De 8 planter jeg har købt i Bauhaus visner bort i en højde på 1 til 1½ meter. Det er tilsyneladende råd i jordhøjde. Et par andre sorter jeg selv har fremavlet fra frø som står ind imellem fejler tilsyneladende ikke noget. Hvad i alverden er der galt med mine Gemini planter? Kan en evt sygdom overvintre og smitte til næste år? Jeg benytter de samme tre placeringer langs husmuren og gøder med hønsemøg og NPK.
Skrevet af: Knud Christensen, 24. august 2009 kl. 22.32
Jeg vil gernefortælle om mine erfaringer med tomat planter, har prøvet nogle forskellige sorter, en Gemini Cherrytomat syntes er den bedste, da det altid på friland jeg dyrker, har haft den i en skolehave, hvor der er mange der har kartofler, der får de næsten altid skimmel, så man får meget lidt ud af dem, nu dyrker jeg dem i et sommerhusområde, der står de meget flot med rigtig mange tomater på, lige nu røde og søde, tager gerne frø fra år til år, så ved man hvad får, nogle gange når jeg har købt frø har jeg fået nogle helt andre.
Vigtigt man ikke dyrker flere år i træk på samme sted
Skrevet af: Hans K. Sønderby, 28. august 2009 kl. 20.46
Hvis problemet var dyrkning flere år samme sted ville det vel ikke kun ramme de 8 Gemini som jeg har købt som udplantningsplanter og kartoffelskimmel kender jeg fra tidligere år – det er det ikke. Jeg har 20 planter og de øvrige fejler ikke noget – det finder jeg mystisk. Jeg har en mistanke om at de syge har været smittet der hvor de er fremavlet. Jeg har henvendt mig i Bauhaus hvor de er købt, men de er tilsyneladende ikke interesseret i at undersøge det nærmere. Det er ikke pengene jeg er interesseret i for det er jo ikke det store beløb der er tale om, men jeg vil godt kende årsagen sådan at jeg kan disponere anderledes til næste år. De udviklede sig flot i forsommeren så jeg så frem til en stor og velsmagende høst til mig og min familie, men de blev indenfor kort tid slappe i bladene som om de manglede vand og tomaternes udvikling gik fuldstændig i stå. De planter som jeg selv har sået er først nu så smådt begyndt at få modne tomater. Cherrytomater er velsmagende. men hos mig revner de og rådner derefter let -så dem har jeg droppet for et par år siden.
Skrevet af: Mogens; E., 29. august 2009 kl. 16.42
Hej Hans.
Hvis dine selvsåede først nu så småt bliver modne, er der noget galt. Vi har spist af 3 forskellig typer den sidste måned, og naboens 4 typer har også været modne lige så længe. Mine frilands selvsåede står i alm. havejord på en sydvæg, hvor jorden bliver skiftet ca. hvert 3 år. De bliver vandet hver dag, enten med regn eller hanevand, og så får de lidt flydende gødning hver 14. dag højst.
Jeg har en anelse om at du nok gøder alt for meget, og hvis de så står i en dårlig plantesækjord bliver det ikke bedre
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomat på friland.