Skrevet af: Mette Hansen, 6. maj 2006 kl. 17.12
Hej,
Endelig er der ved at være lidt skik på køkkenhaven, tre nye bede er nu kommet til, således at vi i alt har 6 bede på 1,3 x 4,5 m.
Det ene af disse vil jeg gerne have jordbær i for første gang, men hvordan starter man et jordbærbed op? Hvornår skal planterne af den ønskede sort plantes? 2 eller 3 rækker?
Håber jeg kan få nogle gode svar, gerne også med forslag til jordbærsorter.
Mange hilsener
Mette Hansen
Skrevet af: Knud Halskov, 13. maj 2006 kl. 21.38
Hej Mette
Jordbær kan plantes året rundt- undtagen perioder med frost selvfølgelig – men lige nu er det optimalt. Jordbær kræver ikke næringsrig jord, men det vil være en god idé at tilføre noget kompost før plantningen. Med de mål du nævner, vil der kun blive plads til 2 rækker. Ca. 40 cm. mellem planterne og 80 cm. mellem rækkerne er fint, men mindre kan også gøre det. Jordbær trives ikke på en kalkholdig jord. Når jordbærrene har blomstret, kan det være en god idé at lægge halm omkring dem. Dels for at hindre
udtørring og dels for at undgå jordbærrene bliver oversprøjtet med jord ved regnskyl.
Du skal nok ikke invitere gæster på jordbær denne sommer, men jo før du planter des bedre til næste år. Vil du udvide dit jordbærbed med egne planter til næste sæson, er tidspunktet omkring 1.aug. optimalt.
Jordbær kræver vanding i tørre perioder, og sørg endelig for en god grundvanding inden du planter.
Venlig hilsen, Knud
Ps. Der findes et utal af jordbærsorter, som jeg ikke er i stand til at råde om. Spørg hellere i planteskolen,
eller hvor du køber dine planter.
Skrevet af: John Johansen, 6. juni 2006 kl. 0.27
Hej Knud!
"Jordbær kan plantes året rundt- undtagen perioder med frost selvfølgelig – men lige nu er det optimalt" (13. maj)
Det aller bedste tidspunkt er dog lige så snart der kommer udløbere fra jordbærrene (det kræver naturligvis man har, eller kan skaffe nogle)
– Desuden bør man kun gøde jordbær efter høst, sensommer og efterår, da gødskning om foråret mest vil gå til bladsætning og ikke til bær!
Mvh.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mit første jordbærbed…