Skrevet af: Ulla Danielsen, 3. maj 2006 kl. 7.12
Er der nogen der har erfaring med såning af New Zealandsk Spinat?
Jeg prøvede også sidste år og opnåede kun at få en plante ud af mange forsøg.
Igen i år har jeg prøvet i flere omgange at så men der er endnu ikke nogen der har spiret.
Skal man gøre noget ved de forholdsvis store frø først lægge dem i vand, ridse dem eller noget andet?
Med venlig hilsen
Ulla
Skrevet af: Helle Nørgaard, 3. maj 2006 kl. 8.42
Hej Ulla
For nogle år siden havde en af vores venner en masse frø med hjem fra Australien. Frø han selv havde samlet i naturen, men ikke en af dem kom op, han havde også købt nogle frø, og de kom godt nok op. Mit gæt var at dem han havde samlet selv i naturen, modnede på et forkert tidspunkt p.g.a. at de jo har omvendt årstid af os, så måske er det de samme med dine frø, men prøv at lægge dem i vand i et døgn og se hvad der sker.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 5. maj 2006 kl. 22.51
Hej Ulla
New Zeelandsk spinat er forholdsvis varmekrævende, så det er stadig lidt for tidligt at så den. Vent til midt i maj. Som du selv skriver er frøene store, så det er en god ide at vande godt i sårillen.
Med venlig hilsen Ellen A. Roesgaard
Skrevet af: Mette Hansen, 5. maj 2006 kl. 23.30
Hej Ulla,
Læg dem i vand, så kommer de :o) Men giv dem god plads, de kommer til at fylde en del.
Mange hilsener,
Mette Hansen
Skrevet af: Ulla Danielsen, 18. maj 2006 kl. 7.34
Hej igen
Jeg prøvede at lægge frøene i vand i et døgn og såede dem så den 6. maj i et minidrivhus i min vindueskarm.
Meen, der er overhoved intet der er spiret endnu ender nok med at jeg købe planter i en planteskole i steder.
Herlig hilsen
Ulla
Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 22. maj 2006 kl. 21.56
Hej Ulla
New Zeelandsk spinat kan godt være meget lang tid om at spire. Frøene skal have det fugtigt mens de spirer, men ikke vådt. Så rådner de i stedet for at spire. Hvis du sår i minidrivhus skal du nok sørge for at der er godt med udluftning.
Har du flere frø, er det ved at være tiden at så på friland nu. Vand godt i rillen og dæk med ca. ½ cm jord. Og hav så tålmodighed 23 uger. Så burde de første kimplanter vise sig. Når du høster kan du tage topskuddene, så forgrener planten sig.
Med venlig hilsen Ellen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af New Zealandsk Spinat