Skrevet af: Hans Åge, 28. april 2006 kl. 1.05
- og bestemt slet ikke indfinder sig til arbejdstider på de nødvendige tidspunkter for at opstøve pollen når disse er tilgængelige. Ikke mindst når blommetræerne leverer de tidlige blomster med støvdrager som er leveringsdygtige dermed. Det kan humlebier finde ud af. Selv når der er småstænk i luften nærmest sværmer humlebier.
Ifølge fagkundskaben eksisterer der mindst 30 arter humlebier med forskellig levevis. Litteraturen anviser måden at vi kan bygge deres bihuse på, men hvordan/hvorledes oplever vi beboelserne. Hvad har du observeret?
Skrevet af: Iben, 1. maj 2006 kl. 9.17
Jeg har både honningbier og massere ag humlebier.
Jeg har forskellig slags- nogle mindre mørke nogle og nogle enorme store med hvid spids. Nogle bor I jorden- og der roder jeg ikke -
Men nu er mine bier vågnet op :-)
Skrevet af: Hans Åge, 1. maj 2006 kl. 21.04
Fint Henriette – og tak, men hvilke bi af slagsen er nu vågnet op hos dig?
Humlebierne er vågnet lidt før nu, nå ja måske lidt for fjorten dage siden, og de flyver lavt hen over jorden for at finde egnede fremtidige boliger. Især gamle musereder. Jeg tror at musereder lugter temmeligt meget. Jeg har lavet to humlebihuse, efter opskrift fra biblioteksbøger, hvor der beskrives at der bl. a. gerne skal være musereder i -? Jeg har værken husmus eller mus i knæet, så hvad gør jeg? Og det er tæt på at blommetræet blomstre.
For to år siden plantede jeg et Conferance pæretræ. Det har et væld af blomsterknopper nu, så det er lige oppe over at bierne skal op på dupperne, ellers må jeg igen hen og bestøve med mårhårspenslen – fra blomst til blomst.
Min afdøde nabos udhus havde en humlebi rede under loftet lige indenfor døren, og det ligger i en anden skala fra jordboende muses reder.
Min far havde 27 honningbistader, hvor jeg, grønne knægt, hang udborede birketræs mejsekasser op rundt omkring. Der kom aldrig unger i. Andre af mine søskende har senere fortalt at far jagede mejserne væk fordi mejserne sad og pikkede på flyvebrættet i bistaderne og dermed ødelagede boets familieliv -! Måske lokkede de bierne til angreb – og åd dem. Det er nok ikke lige det man fårstår ved en biting. håp
Skrevet af: Iben, 2. maj 2006 kl. 13.25
Det er helt almindelige buckfast bier -tror jeg de hedder.
Mine humlebier har været i gang lang tid.
Hvor står dit pærertræ? Vores er da kun lige før det springer ud-så... det går nok det plejer det især med denne her tørre vejrudsigt.
Men abrikostræet skal næsten altid håndbestøves- der er sjældent bier vågne da.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Idet honningbier er nogle søvnnige størrelser