Skrevet af: Janne, 30. januar 2006 kl. 10.16
Hej!
Jeg har haft problemer med mine løg der rådner. Jeg tog dem alle op i efteråret, og hængte dem op til tørre. Men stort ser alle er gået til...øv.
Er der nogle der kender til problemet? Og evt. har nogle gode råd?
Skrevet af: B, 30. januar 2006 kl. 19.01
Var toppene visnede helt ned? Jeg venter til løg-toppen er helt gulnet og tør
Skrevet af: Janne, 31. januar 2006 kl. 8.20
Nææh...det var de ikke. Måske har jeg taget dem for tidligt op? Jeg tænkte godt nok om jeg mon havde været for tidligt på den.
Skrevet af: Knud Halskov, 6. februar 2006 kl. 12.52
Hej Christina
Toppene behøver ikke visne ned, før man tager løgene op. Løgene vælter, og så er det tide at tage dem op. Når det er blevet efterår, kan det ikke vente længere. Det kan være svært at se på et løg, om det er gennemtørt, men det er vigtigt at de tører godt og helst hurtigt. De første år, jeg dyrkede løg, rådnede de fleste af dem, og det sker da, at der er løg der rådner for mig hvert år. Jeg nøjes med at lade mine tørre i solen, men den er jo ikke altid så stabil, og så kan det være, at tørreprocessen går for langsom.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Hedy Westh, 11. juli 2006 kl. 19.07
Hej
Hvordan forholder jeg mig til løg der har fået skimmel, skal de tages op eller kan de visne ned uden at løget går til
Venlig hisen Hedy
Skrevet af: J. H., 11. juli 2006 kl. 20.13
Hej.
Fandt en rigtig god og uddybende artikel her på nettet hvor du kan læse mere:
members.tripod.com/nyttehave/emner/loegskim/loegskim.htm#Bekaempelse
Skriv evt. løgskimmel på søgemaskinen www.google.dk – hvis du vil søge videre.
Venlig hilsen
Jeanet
Skrevet af: Knud Marcussen, 29. juli 2006 kl. 12.58
Mine løg rådner og når jeg tager dem op
er de fylt med små hvide laver der kommer indefra
hvad er det.
Sidste år var der ikke noget galt
Knud
Skrevet af: Grethe Stenbæk, 14. november 2015 kl. 16.23
Have de største løgn i år. Tørrede dem på trådnet.
Nu rådner de. Rødløgene holder sig godt.
Hvad skal man Gøre for at undgå råd.
Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2015 kl. 18.22
Man skal tørre dem hurtigt og effektivt. Jeg tror, at det er lykkedes os i år.
Efter tørring i solen kommer de ind i den tørre varme i "fyrkælderen".
Først derefter lægges de til opbevaring.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 18.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Willy N, 15. november 2015 kl. 20.02
@Frank Chr.
Det er måske rigtigt og måske ikke.
Nedvisningen af toppene lukker/forsegler toppen af løget ved roden.
Det betyder så, at der ikke kan trænge skimmel m.v. ind i løget under opbevaring.
Ser vi på andre løg - f.eks. blomster løg - er toppen afgørende for hvor meget energi der kommer i løget til blomstring (spiseløg blomstre som bekendt også 2. år).
Fjerner vi toppen fra f.eks. tulipaner, narcisser m.f. bliver løgene svagere og svagere.
Selv har jeg ikke knækket toppen, så jeg ved ikke om løgene med knækket top bliver ringere ved bordet. Men jeg vil tro det.
Men det hænger selvfølgelig sammen med hvor hårdt toppen knækkes.
(Jeg prøver det næste sæson).
@Janne
Har de mon løgskimmel?
@Hedy.
Løg med skimmel skal øjeblikkelig tages op og tørres meget, meget hurtigt.
Det betyder løgene tørres enkeltvis (imodsætning til sunde løg der kan bundtes og hænges til tørre hvis vejret er godt).
Selv hvis løgene tørres hurtigt, er det tvivlsomt om de kan klare at blive opbevaret.
Vi høster oftest løg flere gange i sæsonen og de sene kan have løgskimmel og bruges først.
Iår har det ikke været vejr til at lade løgene ligge og tørre på jorden. Skal løg tørre på jorden, skal jorden være knas tør.
Skrevet af: Tilde P., 15. november 2015 kl. 20.21
Som vi har høstet og opbevaret løg:
Når 90% af løgtoppene er væltet af sig selv tages løggene op af jorden. De kommer samme dag i fyrkælderen ved 25-30 gr. i et enkelt lag. Når de er så knastørre at toppen kan knuses af med håndkraft, gås de igennem og evt dårlige sorteres fra. Sådan behandlet kan de holde sig uden spiring til næste forår.
Man skal være opmærksom på rødderne, når løggene stadig står i jorden, og det nærmer sig høst, hvis det har været en tør periode og der så kommer en god regn. Hvis de begynder at sætte nye rødder, skal de op øjeblikkeligt. De holder sig meget dårligere, hvis de begynder at gro igen.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 21.04
Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 21.10
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg der rådner