Forum

Kompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina, 11. januar 2006 kl. 20.26

Mine kaniner går i hampestrø, på posen står der at det er økologisk og formuldes på 6–8 uger. Min lille have er kun 15 kvm, så jeg synes ikke der er plads til en kompostbeholder, kan jeg evt drysse det direkte ud på jorden? Hvis jeg bruger en beholder, hvad så med pH (som er pænt høj pga ammoniak, ligger omkring 9)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 17. januar 2006 kl. 15.04

Hej Christina
Jeg har også kaniner på hampestrøelse og min erfaring er at frisk kaninmøg er for stærkt for de fleste planter. Jeg ville ofre den plads det kræver at skaffe en beholder – du kunne jo foreksempel stille et flot pileflethegn omkring så man ikke ser selve beholderen. Det ville også se godt ud om sommeren med duftende Lathyrus (ærteblomster) eller tallerkensmækker op ad.

Jeg ved ikke noget om pH-problemet, da jeg også kommer husholdningsaffald, halm og andet haveaffald i, men måske kunne du komme ekstra hampestrøelse eller måske hø/halm til at give lidt struktur? Jeg gætter på at du nok ikke har så voldsomt meget haveaffald.

Held og lykke med det.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. maj 2006 kl. 0.12

Kære begge to.

Jeg håber ikke at jeg er for teknisk med den nedstående tekst, men i I følge litteraturen så er kaninmøg "middelkraftigt" d.v.s at mængden af kvælstof svare til et gennemsnit på ca. 2,4% (24 gram i et kg tørret kaninggødning – Hønsegødning ligger på ca 4–5%, komøg på 0,5- 0,7% for blot at give nogle eksempler). Kvælstoffet er en vigtigt gødning, da planterne skal bruge det. Men er der for meget kan planterne hellere ikke trives.

Af hønsemøg benytter man ca. 10–15 kg (som tørret piller) på 100 kvm. Alt efter om det er køkken eller prydhaven, som skal gødes. Prydhaven kan klare sig med mindre, hvis ikke man "høster" meget herfra eksempelvis fjernelse af udkrudt og afskæring af blomster.

Så har man præcist 30 kg rent og tørret kaninmøg med 2,4% kvælstof, så rækker det til de 100 kvm (teoretisk set). Men det har man næppe. Affaldet, fra kaninerne, består af både gødning (inkl. urin), strøelse madrester mv. Derfor er det svært at beregne den præcise gødningsmængde heri.Det må "bygge" på et skøn. Det handler også om, hvad kaninerne får at spise. Proteinholdigt (kløver/lucerne) foder giver mere kvælstof i gødningen end korn og halm. Desuden spiller det også en rolle om det er gødning fra ungdyr eller ældre dyr, da ungdyr forbruger mange næringstoffer fra maden under opvæksten så der ikke bliver meget til overs i gødningen.

Hampstrøelsen er der ikke kvælstof i, så til at nedbryde hampestrøelsen skal der benyttes kvælstof. Derfor er det en god ide at kompostere det først, for ellers tager hampestrøelsen bare fra planterne, når det lægges ud på jorden. Især, hvis der er meget strøelse i. Så ved at kompostere det bliver det mere tilgængeligt for planterne, men hellere ikke her ved man, hvor meget kvælstof, der præcist er i komposten når den er hel eller delvis færdig. Hvis komposteringen ikke foregår i et lukket system vil en del af næringen blive skyllet ud af regnen og næringsstofferne er dermed gået tabt.

Man regner med at ca. 60% af kvælstoffet fra komposten frigives det 1 år, resten det efterfølgende år, så man kan man godt benytte noget mere gødning/kompost uden at planterne tager skade (40% af de 30 kg = 12 + 30 kg= 42 kg tørrede kaningødning pr 100 kvm).

Efter komposteringen vil denne mængde ikke fylde mere end ca. 10 kg (i tørret tilstand), hvis der kun er tale om ren kaningødning. Er der væske og andet i skal mængden måske 10 dobles, d.v.s at man skal benytte ca 100 kg kompost til 100 kvm.

Jeg har selv benyttet mig at hampestrøelse,halm,spåner samt snittet hør og der er intet af dette, som kan blive til en god kompost på de 6–8 uger,som de reklamere med.

Jeg tror ikke engang at salat kan nå det på så kort en tid. Men hvis man samler sammen og ligger det ud efter at det har komposterede i ca. 6–8 måneder, så vil det ikke lugte af kanin, men mere af skovmuld. Hampen vil ikke være hel nedbrudt, men have en mørkere farve og komposten vil være "delvis" nedbrudt. PS. man skal også regne med at komposteringen sker hurtigere i de varme måneder, end om vinteren. Derfor vil der være forskel i omsætnings hastigheden. Det bedste tidpunkt at kompostere sit affald på er fra marts og frem til oktober

Nyt svar til emnet »Kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider