Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. marts 2025 kl. 8.32
Hvordan ser de ideelle kompostdynger ud hos jer på nuværende tidspunkt? Vi har to kompostbunker, der begge bugner. Jeg står med en masse tørt fra visne stauder mm. Der er ikke plads. Jeg vil gerne beholde alt organisk i haven, men det bliver svært.
Vi har ikke plads til flere kompostbunker. Vi har også den grønne plastikkompostbeholder, man kunne få hos kommunen for mange år siden. Den fungerer nok bedst. Der er også kompostorme i gang.
Jeg har forsøgt at læse mig frem til løsninger fx hos Jens fra slottet i Smørmosen. Han har 3 inddelinger, men jeg har kun plads til to.
Jeg vil blive taknemlig, hvis nogen kan henvise mig til en enkel beskrivelse af en god måde at lave kompost på.
På forhånd tak.
Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2025 kl. 10.27
Hej Anette.
Jeg undre mig over at Jens Juul kan skaffe kompost materiale til så meget kompost som han beskriver i sine bøger, når vi andre ikke kan . Jeg selv har tre stks humus kompostbeholder og kan fylde de to af dem hver år. Og det er inkl hækaffald som jeg lægger ved siden af. Så hvor Jens får sit materiale fra ved jeg ikke. Jeg ved at andre hellere ikke kan producere i så store mængder som Jens..
Men nok om det. Du efterlyste en måde at gemme dit affald på og hvis ikke du kan have plads til flere kompost beholdere så bliver det svært for dig. Så skal du prøve om ikke du kan udlægge det som et dæk materiale i dine bede det er det eneste jeg umiddelbart kan se at du kan gøre.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. marts 2025 kl. 12.02
Mange tak for svar. Jeg prøver at lægge et lag ud der hvor der er plads. Mine bede bliver ret høje derved.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. marts 2025 kl. 12.02
Mange tak for svar. Jeg prøver at lægge et lag ud der hvor der er plads. Mine bede bliver ret høje derved.
Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2025 kl. 12.29
Hej Anette.
Du kan ikke fremme omsætningen i din kompost ud over den tid det tager at fremstille det . Men hvis du udlægger det efter ca 3 måneders omsætning fylder det ikke så meget. Det er vigtigt at du har et godt kvælstof/ kulstof forhold og så fugt. Ellers vil din omsætning ske langsom eller slet ikke .
Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. marts 2025 kl. 17.35
Tak for svar. Jeg må nok desværre indrømme, at jeg ikke er sikker på, hvad jeg gør ud over at bestræbe mig på, at beholde al organisk materiale i min have. Jeg har også lavet et kvashegn, men har ikke plads til flere
Skrevet af: Lene Skelmose, 28. marts 2025 kl. 6.05
Jeg har samme problem lige nu. Der har ikke rigtig været gang i den ene kompostbeholder her i vinter så den er fuld. Jeg klipper stauderne ned i mindre stykker så stænglerne ikke er så lange og lader det ligge på jorden omkring planten hvis der er plads - og ellers bliver det lagt under og mellem buske. Grene fra buske det samme. Når det er tørt træder jeg det ned så det ikke fylder. Det bliver skjult af planterne når de kommer op. Ukrudt og græstørv bruger jeg som bundfyld i baljer eller det lægges i en bunke på jorden med sort plast og en grøn pressening over - den grønne farve ses ikke så meget når det hele bliver grønt. Det er lidt et puslespil at få til at gå op - og haven ligner da bestemt ikke naboernes - men det er mig der har bierne, sommerfuglene, frøerne og salamandrene!!! Salamandrene kan godt lide at overvintre under et presseningdække sammen med dræber- og leopardsneglene.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost