Skrevet af: Alan H., 23. februar 2025 kl. 9.22
Hej Alle,
Jeg tænkte på, om der er nogle andre gartnere, der måske kunne hjælpe mig med noget podekviste fra et sundt, stærkt modent Bramley æbletræ. Jeg har prøvet at finde et bramley æbletræ på en M26 grundstamme, men det ser ud til at være en umulig opgave i lille Danmark.
Jeg voksede op med at spise fantastiske bramley æbletærter og crumble i Storbritannien fra et træ i vores have og ville elske at have et træ i min egen have.
Et bramleyæble har en meget kraftig vækst (5-6m) for et modent træ, så en M26 giver meget mening i en have i gennemsnitlig størrelse.
Jeg håbede virkelig, at nogen kunne være villig til at dele 5-6 stykker ca. 8 mm podekviste fra et modent sundt Bramley?
Jeg håber nogen kan hjælpe?
Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2025 kl. 10.35
Hej Allan H.
Prøv at kontakte Boi Jensen, De gamle sorter . Han har den efterlyste bramley i sit sortiment.
Her er hvad han skriver om den .
Skrevet af: Lene Skelmose, 28. februar 2025 kl. 7.09
Jeg har også ledt efter Varde æble - som vi kalder den her i Vardeområdet. Har haft den i mange år hvor vi boede før, men det var i en stor have med plads. Det har vi ikke nu. Kunne også godt bruge en svagere voksende - endda i dværgform ( 3 m højt ca). Synes det er et fantastisk æble - bærer trofast og rigt og kan gemmes meget længe. Har mest brugt den som madæble og til at fodre fugle med om vinteren.
Skrevet af: Alan H., 28. februar 2025 kl. 14.31
Nu lever jeg min egen podning på m26 grundstamme fordi jeg har kigget i 2 år after en dværg Bramley Apple.
Jeg synes også Bramley er fantastisk men jeg synes det er meget mærkeligt at næsten alle Bramley æbletræ er på mm106 eller andet store grundstamme som vokser til kæmpe æbletræ.
Skrevet af: James F., 28. februar 2025 kl. 16.18
De svagt voksende grundstammer er brugbare på de fede jorde, - men på sandjord kræves kraftig voksende rødder. Det tog nogle år inden jeg erkendte det. Hellere et stort sundt træ, end et mindre der mistrives.
Skrevet af: Alan H., 28. februar 2025 kl. 17.55
Der giver mening men jeg har søgt igennem danske have butikker after en Bramley på dværg grundstamme uden succeser.
Danmark er ikke kun sandjord… 😉
Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2025 kl. 11.21
Hej Alan .
Det kan skyldes at man har dårlig erfaring med netop dværg stammer . Jeg vil give James ret i at en god grundstamme er at foretrække, frem for et dværgtræ, der ikke bære ordentligt. Jeg lavede selv nogle selv nogle dværg træer de såkaldte altan træer, hvor der stort set ikke kommer æbler på og hvor væksten er meget svag. Det var spild af tid og penge .
Skrevet af: Alan H., 1. marts 2025 kl. 20.15
En M26 er et meget normalt grundstamme for en Bramley i England eller men England har også en stor market så det er også mere veld mulighed.
Tak for jeres hjælp jeg glæder mig til min M26 Bramley træ.
“M26 can work for a vigorous variety like the Bramley Apple, but it comes with some caveats due to Bramley’s natural tendency to grow large and your specific goal of keeping the tree under 3 meters. Let’s break it down:
M26 Overview
- Height Potential:
M26 typically produces apple trees that grow to about 2.5–3.5 meters (8–11 feet) tall, depending on the scion variety, soil conditions, and pruning habits.
- Vigor:
It’s a semi-dwarfing rootstock, less restrictive than M27 or M9, offering a balance between size control and sturdiness.
Growth Habit:
Trees on M26 are more robust and have a slightly deeper root system than M27 or M9, making them better suited to average garden conditions with less intensive care.
Suitability for Bramley
Bramley’s Seedling is a triploid, vigorous cultivar that naturally wants to grow larger than many other apple varieties. When grafted onto M26:
- Height:
Without intervention, a Bramley on M26 might reach 3–3.5 meters or slightly more, especially in fertile soil or if left unpruned.
- Fruiting:
M26 encourages fruit production within 3–5 years, and Bramley’s heavy crops will be well-supported by this rootstock’s sturdiness, reducing the risk of branch breakage.
Pros of M26 for Bramley
- Resilience:
It’s less finicky than M27 about soil quality and watering, making it a good choice if your garden isn’t perfectly maintained.
- Stability:
M26 provides better anchorage than M27, though staking is still recommended for Bramley due to its fruit weight.
- Yield: You’ll get a decent crop size, suitable for a cooking apple like Bramley, without overwhelming a small space.”
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bramley æbletræ podekviste