Skrevet af: Annette Berit Broberg, 14. januar 2025 kl. 8.53
Hej.
Da jeg desværre var nød til at grave mine rababer opy ret drastisk i start nov. Pga flytning 🫣 og nu står de så og venter i spande. Ikke spor optimalt men nødvendigt 🤷‍♀️. De har nogle år på bagen og har store rødder.
Nu er mit spørgsmål så...
Hvornår kan jeg sætte dem i jorden igen?
PS. Jeg har kigget til dem løbende og der er masser af liv heldigvis 🤞
Skrevet af: Søren Duun, 14. januar 2025 kl. 11.33
Hej Anette.
Så længe at jorden er frostfri ville jeg plante dem ud og evt dække dem visne blade eller med gran fra juletræet.
Undgå så vidt det er muligt at de får varme for så begynder de at vokse. Vokser de kan de blive sat væsentlig tilbage.
Held og lykke med dem.
Skrevet af: Søren Duun, 14. januar 2025 kl. 17.42
Hej Anette.
Hvis du har mulighed for det kan du også forsøge at drive dine rabarber, men det kræver nok et drivhus eller et sted som er frostfrit
I denne uges Havenyt skriver Heidi om hvordan man kan gøre det. Men selve hendes fremgangsmåde er nok tiltænk rabarber, der er etableret i bede og ikke som dine, i spande . Men du kan bare prøv det med et enkelt og så udplante resten.
Her er hvad der står i Havenyt om drivning af rabarber :
Drivning af rabarber
Noget andet, som man kan begynde at drive, er rabarber. Fra midt i januar kan man som udgangspunkt gå i gang med at drive rabarber.
Drivningen lykkes dog kun, hvis rabarberne har fået tilstrækkelig med kulde først. Den nødvendig kuldesum er sortsafhængig, men ligger på 7–9 uger ved 3–10 grader. Denne kuldesum når man normalt i løbet af januar måned.
Hvis man har tidlige rabarbersorter, kan man med en minimal indsats drive nogle blokke rabarber frem, så man kan trække nye stilke nogle uger før, man ellers normalt ville kunne høste de første.
En velafprøvet metode er drivning med dække af hestemøg eller halm. Den virker erfaringsmæssigt godt i vintre med koldt vejr med frostperioder.
I milde vintre kan man nøjes at sætte omvendte spande over nogle rabarberblokke og sætte buer med bobleplast over. Det giver et knap så tidligt resultat, men det vil i høj grad afhænge af, hvor mildt vejret bliver og hvor meget sol, der kommer i de næste par uger.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af rabarber pga. Flytning