Forum

Krybende potentil- ukrudt!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 11. december 2024 kl. 16.55

Nogen som har erfaring med at få fjernet krybende potentil?
Det har fuldstændig overtaget mine højbede og detkomme allevegne. Kravler hen over nyanlagte flis mellem højbedene og laver rødder igennem ukrudts dugen osv. Kunne godt bruge lidt gode råd:-)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. december 2024 kl. 23.37

Hej Hooshyar.

Som jeg ser det findes der ikke rigtig noget du kan gøre ud over håndlugning og skuffejern.
Ved godt at det var ikke det du efterlyste, men det er desværre vejen frem. At dække med plastik var også en mulighed, men bare ikke i højbedene, hvor du jo gerne skulle dyrke grøntsager.

Mange af de ukrudts arter vi har i haverne kræver virkelig planlægning mht bekæmpelse af det koster hvis man slækker på det. Jeg selv har sloges med skvalderkål i flere år, men med tiden fået bugt med noget af det ved at slå det med en græsslåmaskine. Men det er også kun forbi mit bed tillader det og ligger ud imod græsplænen. Men ellers er det op ad bakke med det ukrudt...

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. december 2024 kl. 13.04

Jeg er lidt uforstående overfor problemer med højbede. Er det ikke grøntsager, du dyrker i dem?
Grøntsagsbede bliver jævnligt ryddet og gentilplantet, så får man ukrudtet med væk.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 13. december 2024 kl. 17.06

Krybende potentil laver lange rødder som er svære at få trukket op helt. Specielt når man har højbede hvor det er endnu sværer, at komme i kontakt med det underliggende lerjord.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. december 2024 kl. 20.06

S. Hooshyar

Jeg har ikke erfaringer med planten, og det meste er vist allerede sagt.

Det lyder som om, at det har kørt så længe, at det kræver en økologisk havemand med stærk vilje at få bugt med den drilske lille blomst.

Sjask våd jord er nok bedst, når der skal luges rødder, men du har sikkert også frø at slås med.

Hvor mange og hvor store højbede har du.?
Jeg ville finde det interessant at se et par billeder af dine højbede.

Redigeret af administrator 17. december 2024 kl. 10.57.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. december 2024 kl. 23.22

Hej Jacob.

Du har linket til en side, der så vidt jeg kan se er en salgside, der tilbyder rengøring og det må vi ikke...:-)

Jeg var selv ved at benytte samme hjemmeside da det er god og fyldestgørende.

Mht Hooshyars bede så lyder det for mig som om at at de har stået og passet sig selv i en hel sæson, siden at de er så tilgroet at det er blevet et problem for ham . Også jeg vil gerne se et par billeder af hans bede.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. december 2024 kl. 10.35

Søren Duun - svar 5

Jeg beklager, du har helt ret.
Jeg har nu rapporteret mit indlæg (sv4) og bedt dem fjerne linket.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 17. december 2024 kl. 14.24

Nu er den af gode grunde ikke så aktiv men når den er så uploader jeg gerne. Det er svært at få bugt med den når dens rødder ligger under din afgrøders rødder. Så det er bestemt ikke fordi jeg har ladet det passe sig selv. Har løbende gået og hivet det op jeg kunne.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. december 2024 kl. 12.49

S. Hooshyar

Det er nu ikke så meget for at se planten, men mere for at se højbedenes udformning og de omgivelser, hvor planten spredes.
Jeg aner heller ikke, om du kun har et enkelt højbed på størrelse med en altankasse, eller om du har en hel fodboldbane fyldt med dem.
Det lyder nu også som om, at du har flerårige afgrøder i dem. Hvilke.?
Men det er op til dig, hvor mange informationer, du vil øse ud, og hvor meget du synes, at der skal granskes og forsøges. Måske kan vi i den sidste ende alligevel kun bidrage med lidt peptalk og ønske god arbejdslyst med lugningen. ;-)

Nyt svar til emnet »Krybende potentil- ukrudt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krybende potentil- ukrudt!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider