Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. oktober 2024 kl. 11.16
Hej i forum
Er der nogen, der har dyrket denne æblesort, som kort kan sige noget om dets smag?
Venlig hilsen
Marie Louise
Skrevet af: Søren Duun, 21. oktober 2024 kl. 22.07
Hej Marie Louise.
Jeg har ikke det æble du efterlyser, men på sonnerup.dks hjemmeside står der følgende:
Egremont Russet, æble med pæresmag
Egremont Russet er et klassisk engelsk ”russet”(rust) æble fra den victorianske tidsalder. Er registreret første gang i 1872.
Træet er modstandsdygtigt mod skurv.
Nogle andre sorter har striber og pletter af rust som hos Cox's Orange men Egremont Russet er fuldstændig dækket af rust, der føles som fint sandpapir.
Egremont Russet er et mellemstort æble. Kødet synes helt tørt og bliver tørrere ved lagring. Både smag og frugtkød minder om en fast, sød pære.
Det er et godt spiseæble, og anvendeligt i krydrede salater. En specialitet.
Det bruges fra oktober til januar.
Skrevet af: Boi Jensen, 22. oktober 2024 kl. 7.58
Hej Marie
Jeg har et stort træ stående der nu har givet frugt i nogle år. De er rustne - som Søren skriver - og som andre "russet" sorter er det et engelsk dessertæble, som bruges rå i æblekager, men ciderfolket bruger den også p.g.a. stort saftindhold og højt sukkerindhold - det er med til at give ekstra procenter i cideren. Og p.g.a. den lange holdbarhed er det et æble, der absolut kan anbefales.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 22. oktober 2024 kl. 20.26
Hej Søren og Boi
Mange tak for jeres svar på mit spørgsmål.
Et æble med pæresmag lyder tillokkende, og det gør et stort saft- og sukkerindhold også. Min nabo laver virkelig god æblecider, så han bliver sikkert også glad, hvis jeg planter et sådant træ.
Boi: Hvad bruger du/I æblerne fra træet til? Det lyder på mange måder anvendeligt, men er det også et, som du spiser naturel?
Venlig hilsen
Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 22. oktober 2024 kl. 20.26
Hej Søren og Boi
Mange tak for jeres svar på mit spørgsmål.
Et æble med pæresmag lyder tillokkende, og det gør et stort saft- og sukkerindhold også. Min nabo laver virkelig god æblecider, så han bliver sikkert også glad, hvis jeg planter et sådant træ.
Boi: Hvad bruger du/I æblerne fra træet til? Det lyder på mange måder anvendeligt, men er det også et, som du spiser naturel?
Venlig hilsen
Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Erfaringer med Egremont Russet-æble?