Forum

Opbevaring af sødkartoffel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 9. oktober 2024 kl. 7.46

Jeg har dyrket sødkartofler nogle år og har knækket koden til at dyrke dem på friland. Roden unden klar plastik og toppen over plastik.
Knoldene har stået 2 dage på gulvvarme og er overflade tørre. Jeg læser de skal ‘opbevares mørkt og køligt’. Hvilket har givet indtørrede eller rådne knolde.
Hvilke gode erfaringer har i til opbevaringen af jeres knolde?
Billedet er af sorten ‘Hektor’

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2024 kl. 16.20

Hej Hanne.

Jeg kan forstå at du har været heldig med så stor en høst af dine sødkartofler hvilken skyldes sorten. Jeg har fulgt lidt med i en gruppe på facebook, der hedder Dipstruptiv havebrug, hvor flere herinde har forsøgt sig, men med mere eller mindre held. Problemet har været at sorterne ikke har været de ideelle til danske forhold, hvilket jo spiller en stor rolle.

Men desværre har man også her haft problemer med at få dem til at overvintrer , da de ikke er som kartofler , der blot skal lægge mørk og køligt.
Men hvis du er på Facebook ville jeg melde mig ind i gruppen og se om ikke du kan finde en person med erfaring på netop overvintring.
Jeg ved at flere medlemmer har samarbejdet med tyske avlere og her udvekslet erfaringer med hinanden.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af sødkartoffel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opbevaring af sødkartoffel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider