Forum

Jordforbedring leret jord/plantekasser?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 20. september 2024 kl. 12.57

Hej Forum,
Jeg etablerede plantekasser i foråret, brænde/grene i bunden og herefter jord oven på. Jeg fik leveret harpet jord lokalt fra. Det viser sig at jorden hurtigt bliver stenhård, jeg tænker at der er et ret stort indhold af ler i jorden.

Hvordan kan jeg lettest forbedre jorden?

Jeg har læst/googlet en del, bla. om at blande plantemateriale i jorden (græs/blade), at dække jorden over så snart sæsonen går på held, evt. skaffe noget halm/hestegødning og vende i.
Min tanke er også at hælde jord fra kapilærsække og blande rundt, skal jeg evt hakke tomatplanterne i bidder og blande med?

Er ovenstående “Helt hen i vejret”?
Hvad giver mest mening at kaste sig over, og har i andre og bedre forslag? Evt en “opskrift” ?
Venligst og TAK
Suzette

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. september 2024 kl. 7.21

Ja, din jord mangler humus (planterester).
Bland i hvad du kan skaffe af kompost, tang, dyregødning (med lavt næringsindhold) og rester fra plantesække.
Oven på det kan du lægge græsafklip, tang og blade.
Parallelt hermed kan du lave en kompost, så du også har noget at tilføre til næste år.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2024 kl. 13.04

Hej Suzette.

Det kan ikke være mere rigtigt det Lars skriver, nemlig at du skal kører en masse organisk materiale på din jord. Endelig ikke stærk gødning....men blade, ukrudt uden frø osv.osv.

I sidste uge var der i havenyts nyhedsbrev skrevet om en bog, der hedder dyrk din jord ( Mussmann forlag) og den er nem at forstå og beskriver meget enkelt din fremgangsmåde til at få en muldrig jord.
I nyhedsbrevet fremgik det, at der var en rabatkode ,som gav 15 procent og som gjaldt havenyts læsere . Koden var jord20 og ved at bruge denne rabatkode på Mussmann hjemmeside spare du ca kr 30,- hvilket svare til fragten .
Jeg vil hel klart anbefale dig bogen ( som jeg også selv har købt)...

Hvis ikke man vil købe bogen kan man låne den via sit lokale bibliotek som en Ebog. Såfremt de har købt den . Det havde køge Bibliotek...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2024 kl. 13.44

Ok man får selvfølgelig 20 procent på bogen, der koster ca 150 kr.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2024 kl. 9.24

En del sand hjælper også på det samtidig med de gode råd fra Lars og Søren.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. september 2024 kl. 19.02

Her er lidt om fornævnte bog...

Gennem tiderne har haveejere ofte talt om, at man skal dyrke den og den plante, og udfordringerne med det. Men i den seneste tid er man blevet klogere, og mange ved efterhånden godt, at det vigtigste, man kan dyrke i sin have, er selve jorden. Er jorden i haven ikke god og levende, så trives planterne heller ikke.

Men hvordan gør man så egentlig jorden i sin have bedre? Og hvad er jord i det hele taget for en størrelse?

Alt det og meget mere kan man læse i bogen »Dyrk din jord« af Anette Hougaard Nielsen. Her føres man gennem de mange lag, der er i forståelsen af den jord, som vi alle går rundt på, men ofte ikke ved ret meget om. Udover at blive klogere på forskellige typer af jord, som optræder forskellige steder i landet, får man også praktiske råd til, hvordan man kan forbedre sin jord.

Læs et uddrag af bogen i artiklen »Sådan øger du humusindholdet i din jord« >>

I bogens sidste del bliver jorden en del af en større tanke om, hvordan klima og bæredygtighed kan udmønte sig hjemme i ens egen have. Som der står i bogen, er håbet, at den kan være med til at skabe en større opmærksomhed på værdien af de danske haver og en påskønnelse af, at jorden, med alt det indhold af liv og materialer, der nu er, har en helt unik betydning for vores egne havestykker såvel som for vores fremtid i en bæredygtig verden.

Forlaget Muusmann har udgivet bogen, og de har også været så venlige at give en rabatkode, der giver 20% rabat til Havenyt.dks læsere.

Brug rabatkoden »jord20«, når du køber bogen her >>

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 23. september 2024 kl. 14.49

Tusinde tak for grundigt svar, det er meget hjælpsomt. Bogen vil jeg strax dykke ned i.
Skal jeg lade planterester ligge på toppen (som det jo gør i naturen!), eller skal der også vendes noget fx blade ned i?
Er det fint med dyregødning MED halm?
Og skal jeg tænke på lugtgener, de står ret tæt på huset! Her tænker jeg særligt på tang/dyregødning!
Venligst og igen TAK

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. september 2024 kl. 19.49

Hej Suzette.

Hvis tange ikke er råddent, men bare tør vil den ikke lugte også selv om det vil regne på den. Men ellers kan du kultivere tangen ned i øverste jordlag.

Om du lægger dit organiske materiale oven på jorden eller graver det ned er der mange meninger om, hvad der er det rigtige. Hvis du graver det ned ( eller kun kultivere det) vil mikroorganismerne få bedre fat og der vil ske en hurtigere omsætning. Men ligger du det oven på jorden vil omsætningen ske lidt langsommere, men jorden vil være bedre beskyttet ( har jeg læst et sted :-).

Jeg selv vil tage mine tomatplanter og andet grøn fra køkkenhaven og smide det op i en trillebør ,hvorefter det får en tur med den hånddrevne hækkeklipper og bagefter udlægges på en bare jord, der hvor jeg ikke har sået grøn gødning.
Jeg udlægger det både af hensyn til miljøet, men også for ikke at fylde min kompostbeholder hel op.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. september 2024 kl. 20.23

Ps.

Du skal ikke smide dyregødning på jorden her i efteråret, men hellere bruge det til foråret. Den gødning du har tilbage i jorden vil binde sig til dit organiske materialer og sørge for at der sker en omsætning sted. Hvis du giver jorden gødning nu vil det ikke gavne noget o, men i stedet ryge ned i grundvandet og videre ud i et åløb eller havet...og så har du balladen.

Jeg har høns og får en del gødning i løbet af vinteren, men gemmer det i min lukkede kompostbeholder. Desværre kan jeg ikke opbevar det i sække i skuret, da det vil tiltrække rotter for det ville være det smarteste. Jeg kan hellere ikke have det i rottesikrede tønder, da det blive en hård og fast masse, der ikke er til at arbejde med. Så jeg må istedet tænke kreativt. Hvis jeg bare har en masse kulstof...dvs halm, træflis og evt papir ( i form af kaffefilter) kan jeg næsten undgå at tabe noget af min gødning i løbet af vinteren ... Men jeg vil næsten altid miste en smule. Jeg har så udlagt mit hæk affald ud i mellem mine kompost beholder så evt næringsstoffer fra regnvandet bindes heri.

Nyt svar til emnet »Jordforbedring leret jord/plantekasser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordforbedring leret jord/plantekasser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider