Forum

Køb af M116 Bramley Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 11. september 2024 kl. 7.24

Hej Alle,

Jeg vil gerne høre hvis nogen kender til et sted som sælge Bramley æbletræ på et M116 rød type.

Jeg bor i Dragør på Sjælland og vil meget gerne køb et Bramley på som vokser til cå 3-3,5m.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig?

På forhånd tak! :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2024 kl. 17.21

Hej Alan
Det skal du ikke regne med at kunne finde nogen steder, for de laves ikke, og jeg ved heller ikke hvor du har fundet nummeret på grundstammen. Jeg har aldrig hørt om den med det nummer?
Normalt skal du regne med at en sort som Bramley på en svag grundstamme skal specialfremstilles.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 11. september 2024 kl. 20.53

Hej Boi,

Jeg er englænder og et Bramley Abletræ på et M116 rootstock er meget normal og ret populær i England!

thomasfruittrees.eu/trees/apple-trees/cooking-apples/bramleys-seedling

tomtheappleman.co.uk/product/bramley/

birdsfarmtrees.co.uk/products/apple-bramely-20

Her er bare nogle eksempler:

Desværre er jeg ikke så nemt at få her til Danmark.

Jeg håbede bare at nogen produceret dem i Danmark???

Mvh

Alan

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2024 kl. 14.59

Hej Alan .

Jeg kunne godt forestille mig at Boi har ret i at det næppe er til at opdrive i Danmark, da efterspørgslen er så ringe på nogle æblesorter på svag grundstamme, at de ikke fås i herhjemme. Eller skal speciel fremstilles. Jeg var dog heldig at finde en æblesort ved navn Alice og på en dværgrundstamme. Grunden til at det skulle være lige netop denne sort er at vores barnebarn hedder det.

Her fandt jeg det hos en Fynsk planteskole og til en pris på kr 500,- så du skal nok regne med en større udskrivning i budgettet...
Men jeg ved ikke hvor du kan få den speciel fremstillet...

Men hvorfor ikke pode den selv ?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 13. september 2024 kl. 7.14

Det overrasker mig der ikke efterspørgsel for en M116 rootstock. Jeg tror mere det er fordi at folk er ikke klar over hvor stor en normal æbletræ vokser. Et træ på fire til 5 m er ofte alt for stor for de fleste haver.

Jeg håbede ikke det var nødvendigt selv prøvede det fordi så fik jeg to til tre års forspring.

Tak for jeres input!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. september 2024 kl. 19.45

Hej Alan.

Jeg har fundet en hjemmeside hvor du kan købe bramley æblet på en svag grundstamme, men jeg kan ikke linke til det, da det som udgangspunkt vil blive slettet , men prøv lige at google det og ellers må du skrive en privat besked til mig .

Træet som jeg fandt er et årige træ og koster kr 179,- plus porto .

Nyt svar til emnet »Køb af M116 Bramley Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køb af M116 Bramley Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider