Skrevet af: Mette Lund, 4. september 2024 kl. 21.16
Jeg har forsøgt at plante en masse tomatplanter i et bed og bare ladet dem vokse uden at nippe dem eller binde dem op. Det blev så ikke helt optimalt (det kunne jeg nok godt have forudset, hvis jeg havde tænkt mig om). Der kommer masser af tomater, men de bliver brune på den side, der ligge mod jorden, sneglende æder af dem og man kan nemt komme til at overse nogle tomater. Jeg vil gerne prøve igen, men har I nogle gode ideer på hvordan jeg skal gribe det an. Der er tale om et 1,2 x 3 m. højbed. Er den eneste løsning at binde dem op og kun lade dem vokse i højden?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2024 kl. 9.41
Frilandstomater har det bedst med at være oprejste. På en sydvendt væg, hvor de også har godt af eftervarmen fra væggen. De skal også bindes op, have fjernet blade og nippes. Mine gror på samme sted i mere end 15 år, men jeg fornyer også jorden hvert år. Binder op omkring et stativ .
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2024 kl. 9.55
Iøvrigt ligger der sten omkring planternes rødder. De afgiver også varme til jorden omkring planterne.
Planter 3 stk. Favorita hvert år.
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 5. september 2024 kl. 12.46
Der findes kompakte sorter af busktomat, der evner at holde tomaterne fri af jorden. Pøj pøj.
Skrevet af: Mette Lund, 5. september 2024 kl. 20.40
Tak for svar begge to. Grunden til at jeg overhovedet forsøgt mig med tomater i et fritliggende bed var, at jeg sidste år plantede en overskydende tomatplante ud i et bed blandt en masse andre planter og den fik fine flotte tomater. Og mine gemini og bøftomater giver godt, men tomaterne bliver brune, der hvor de ligger på jorden. Men måske skulle jeg prøve at lægge sten om rødderne, som du gør Ingeborg, for at holde på varmen.
Jeg har prøvet busketomater før, de smagte af nul og niks, men måske er der gode sorter.
Skrevet af: Mette Lund, 5. september 2024 kl. 20.40
Tak for svar begge to. Grunden til at jeg overhovedet forsøgt mig med tomater i et fritliggende bed var, at jeg sidste år plantede en overskydende tomatplante ud i et bed blandt en masse andre planter og den fik fine flotte tomater. Og mine gemini og bøftomater giver godt, men tomaterne bliver brune, der hvor de ligger på jorden. Men måske skulle jeg prøve at lægge sten om rødderne, som du gør Ingeborg, for at holde på varmen.
Jeg har prøvet busketomater før, de smagte af nul og niks, men måske er der gode sorter.
Skrevet af: Søren Duun, 5. september 2024 kl. 21.27
Hej Mette.
Kender du tomatdatabasen.dk/mtomatsort.aspx ..Her er der rigtig meget viden og hente omkring tomater. Hvor Rød Elgum cherrytomat er nævnt...
Jeg fik for nogle år siden sendt nogle frø af Rød Elgum cherrytomat og den er virkelig lækker, sød og med megen smag. Desværre kan jeg ikke sende dig nogle frø, men til næste år hvor jeg skal have den i drivhuset, vil jeg høste flere frø af den og så er du velkommen til at vende tilbage.
Mogens Elgum var en flittig skribent herinde og det var hans oldefar, der avlede den og solgte den på markedet..Det var eftersigende i 1880 , så sorten er rigtig gammel...Mogens har dyrket den i ca 25 år på samme stykke jord, uden at udskifte jorden. Skrev han .
Dette sort er i øvrigt velegnet
Skrevet af: Søren Duun, 5. september 2024 kl. 21.28
Dette sort er i øvrigt velegnet til friland..
Skrevet af: Mette Lund, 6. september 2024 kl. 21.09
Hej Søren. Dem må jeg prøve. Jeg tager i løbet af vinteren frø af tomater som jeg synes smager godt. Jeg er godt klar over, at de ikke nødvendigvis er de samme tomater jeg får, men der har været nogle gode imellem og det er lidt sjov at se, hvad der kommer frem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomater på friland