Skrevet af: Niels Ole Vonsild, 14. august 2024 kl. 15.41
Fra mine drengeårs sommerferier hos bedsteforældrene husker jeg de dejligste jordbær som min morfar fortalte hed DYBDAHL
Nu vil jeg gerne genopfriske den dejlige jordbærsort, men har ikke kunnet finde den. Så hvis nogen kender et sted hvor jeg kan købe nogle planterden vil jeg blive meget glad.
Niels Ole i Støvring
olevonsild@gmail.com
Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2024 kl. 20.16
Hej Niels Ole.
Det sker at visse planteskoler tager den hjem i deres sortiment, men der findes flere varianter af den . Dem har jeg set på Pometet i Tåstrup. Men smagsmæssigt er de nok ens.
Jeg vil foreslå dig at kontakte netop Pometet i Tåstrup og hører om ikke du kan købe nogle aflæggere af netop Dybdahl jordbærrene.
Jeg ved at man har kunne det for år tilbage, men da Pometet er statsejede kan der ske en masse på netop dette område. Der er desuden kommet en ny pomet mester som jeg ikke kender...
Sidst jeg købte jordbær her kostede de en formue, så det skal du nok være indstillet på .
En anden mulighed er Thymes planteskole her i Køge eller Aldershviles planteskole i Bagsværd. De er begge berømte for at kunne skaffe mange sjældne planter og sorter, men om de sender ved jeg ikke. Måske de kan hjælpe dig videre .
Hvis det bare havde været sorten Senga Sengana ville jeg kunne hjælpe dig med nogle få planter .
Som en lille sidebemærkning så skal du ikke blive skuffet hvis du finder Dybdahl noget tam i smagen. Claus, den gamle pometmester tog nogle af de nye og gamle sorter af jordbær og testede dem på publikum,der kom til åbning dagen på Pometet og fandt ,til sin overraskelse, ud af at de fleste fandt du nye sorter attraktive og de gamle sorter kedelige. Så der er sket meget indenfor avl af jordbærrene.
Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2024 kl. 20.22
Hej Niels.
Camilla Plum har dem i hendes sortiment
netbutik.fuglebjerggaard.dk/butik/alt-til-din-oeko-have/baer-og-frugt-planter/jordbaer/jordbaerplante-dybdahl
Da hendes planter lægger i den dyre ende kan du bare nøjes med få stykker og så selv opformere dem.
Held og lykke med projektet...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplante sort Dybdahl