Forum

Bestøve rød/kongelig kortstilk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Hansen, 26. juli 2024 kl. 18.11

Hej
Jeg vil gerne udbygge vores æblehave med en rød kortstilk. Men jeg har ikke kunnet finde noget om krav til bestøvning af kortstilken.
Vi har i forvejen:
Rød ananas
Dageløkke
Guldborg
Filippa
Ingrid Marie
Holstener cox
Og så en Belle de Boskop, men den kan vist ikke bestøve...
Så nogen der ved noget om bestøvning af kortstilk?
Hilsen Simon, Orø

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2024 kl. 20.56

Hej Simon.

En af vores eksperter Boi Jensen skriver på sin hjemmeside , at rød kortstilk muligvis er selvbestøvende. Men det er åbenbart ikke noget man ved med sikkerhed. Det er nok derfor at det ikke er så nemt at finde et svar.

www.de-gamle-sorter.dk/Planter#%C3%86ble

Men jeg vil tro at med alle de andre sorter du har skulle den nok blive bestøvet med tiden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2024 kl. 23.00

Hej igen .

Jeg kom i tanke om at Villy Mougaard, Blomstergården i Viborg er en af vores eksperter indenfor frugttræer og han har også rød kortstilk i sin samling, ligesom han med garanti kan rådføre dig med henblik på hvilket æblersorter du kan benytte til at få den bestøvet..

På hans hjemmeside står det, udover en beskrivelse af sorten, også nogle andre, udenlandske navne, på kortstilk

Rød Kortstilk (Kongelig kortstilk, Kunglig Kortstjälk, Königlicher Kurztiel, Court-pendu rouge, Court-pensu plat) Godt spiseæble, lille, gulgrøn, brunrød dækfarve, fast kød, fin krydret smag, stærk lugt. Pluk sent, tåler frost, januar-juni. Måske fra romertiden, kendt i 1600. Svagtvoksende, hårdfør, kan blive gammel. Lune egne.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2024 kl. 23.05

Hej igen .

Jeg kom i tanke om at Villy Mougaard, Blomstergården i Viborg er en af vores eksperter indenfor frugttræer og han har også rød kortstilk i sin samling, ligesom han med garanti kan rådføre dig med henblik på hvilket æblersorter du kan benytte til at få den bestøvet..

På hans hjemmeside står det, udover en beskrivelse af sorten, også nogle andre, udenlandske navne, på kortstilk

Rød Kortstilk (Kongelig kortstilk, Kunglig Kortstjälk, Königlicher Kurztiel, Court-pendu rouge, Court-pensu plat) Godt spiseæble, lille, gulgrøn, brunrød dækfarve, fast kød, fin krydret smag, stærk lugt. Pluk sent, tåler frost, januar-juni. Måske fra romertiden, kendt i 1600. Svagtvoksende, hårdfør, kan blive gammel. Lune egne.

Så du kan også prøve at søge på udenlandske hjemmesider og se om ikke du kan finde svaret herigennem...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. juli 2024 kl. 15.46

Simon, du må have én af de sene/meget sene sorter til bestøvning af Rød Kortstilk. I blandt mine 30 æblesorter er Rød Kortstilk den aller sidste der blomstrer. Dens langsomhed kommer os til gode mht. den meget lange holdbarhed. :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Hansen, 28. juli 2024 kl. 14.10

Mange tak for de gode råd.
Vi overvejer også en Topaz - ikke i stedet for - og den er jo ret sen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Hansen, 28. juli 2024 kl. 14.10

Mange tak for de gode råd.
Vi overvejer også en Topaz - ikke i stedet for - og den er jo ret sen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. juli 2024 kl. 18.30

Hej Simon m.fl.
Rød kortstilk bestøves sikkert af flere sorter - og jeg har i hvert fald ingen problemer med at få æbler på den, har Boiken og Filippa i nærheden og Filippa er en af de bedste bestøvere. Om det er et stort problem at Kortstilken blomstrer så sent, oplever jeg ingen problemer med, men det kan ikke anbefales hvis der kun står et enkelt træ i nærheden. Og om æblerne er sene, har intet at gøre med om de blomstrer sent.

Nyt svar til emnet »Bestøve rød/kongelig kortstilk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bestøve rød/kongelig kortstilk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider