Forum

Røde ribs – plukning – rensning – brug?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2024 kl. 12.54

Jeg har en enkelt ribsbusk som i år har givet flere bær end bare til julens rysteribs og gele.
Jeg har i nogle år plukket grenene af og pillet bærene af magelig siddende på en stol på terassen.
Jeg husker min barndom som feriepige på en midtjysk kro, hvor jeg hver dag blev sent ud for at plukke ribs til dagens rødgrød. Fik skældud, når jeg ikke havde »nevret« dem rent.
Nu står jeg med min store skålfuld bær, plukket af i klaser,
Piller bærene af en for en, men der bliver ofte en lille stilk på bærene. Var det den stilk jeg skulle nevre??
Hvad gør i og hvad bruger i bærene til ?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. juli 2024 kl. 22.01

Jeg tager en barnegaffel med når jeg plukker, lader raklerne sidde på busken, og jo, de skal lige efterses om der er noget tilbage at nevre, men med lidt øvelse og den rigtige gaffel, er det ikke mange.
bruger ribs til gele, rysteribs, i kager, i salat, koger saft og hindbær + ribs marmelade

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2024 kl. 9.24

Tak for svaret. Jeg må bevæbne mig med en gaffel.
God sommer
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Røde ribs – plukning – rensning – brug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Røde ribs – plukning – rensning – brug?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider