Forum

Frø spirer ikke/kommer ikke op

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 8. juli 2024 kl. 18.26

Jeg har har 2 problemstillinger, jeg søger svar på. Problemstillingerne hænger sammen, derfor ét opslag.

Jeg har et højbed, som måler ca. 8 x 2 meter. Har haft det i omkring 15-17 år, og høstudbyttet (grønssager) bliver ringere og ringere. Oprindeligt er der puttet kompostjord fra genbrugspladsen i, blandet med lerjord.

Tænkte at det måske var pH værdien som er problemet. Købte et pH-kit fra EcoStyle, og det viste meget mørkelilla, hvilket indikerer 7(+). Jeg tog 2 prøver, og de viste begge det samme.

Jeg synes det er dyrt og lidt bøvlet at tage jordprøver på den måde, hvis man vil lave flere, så efter at have googlet lidt, kørte jeg i den lokale planteskole og købte et apparat med jordspyd, til at måle pH værdien med. Efter at have taget adskillige jordprøver med jordspydet, så kan jeg konkludere at pH værdien med dette apparat viser omkring 5,5 +/-

Så nu er mit første spørgsmål; hvilken type måling skal jeg stole på?

Mit andet spørgsmål er så om de ovennævnte pH værdier er årsagen til at der næsten ikke kommer noget af det jeg sår op?

Jeg har prøvet gulerødder, og her kommer der et meget få op.

Ærter, her kommer ingen op, og jeg har endda overdækket såbeddet med et net, så skovduerne ikke kan tage frøene.

Diverse salater, intet kommer op.

Solsikker, intet kommer op.

Squash, her har jeg sået 8 frø, og én plante kommet op.
Jeg synes selv at jeg har sået på rette tidspunkt, og ikke imens det har været for vådt eller koldt.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2024 kl. 20.14

Hej Henrik.

Jeg har ingen tiltro til de forskellige og ofte smarte pH målings udstyr, der fåes i handlen og med en så forskellige målinger kan man let komme galt afsted. Jeg ved at målinger med pH strimler dem man køber på apoteket er der mange ,som benytter. Men man skal tage nogle stykker og så dividere dem med gennemsnittet for at få et billede af sin pH.

Hvis du tager pH på jorder, der lige er kalket vil det give et forkert billede af din pH måling. Samme gælder hvis du har kørt kompost ud. Her vil komposten ofte have en en pH på 7. I en køkkenhave skal pH helst lægge til den sure side...ca 5,5-6,5.

Hvor meget kvælstof vil du tro at du har tilsat din køkkenhave? For meget kvælstof kan godt have indflydelse på spireevnen på de forskellige afgrøder.

Mit umiddelbare spørgsmål er hvor meget kvælstof har d

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 8. juli 2024 kl. 20.42

@søren Duun

Jeg har aldrig givet højbedet kalk.

Mht gødning, så har den ikke fået noget kompost i år, men jeg har givet den lidt kunstgødning. Hvor meget, er svært at sige, men jeg har ikke været rundhåndet.

Jeg er opvokset på en gård, og hvis jeg skal sammenligne, så vil jeg sige samme mængde som landmændene spreder på deres marker. Og samme type gødning, da jeg har fået gødningen af en landmand

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2024 kl. 20.58

Hej Henrik.

Det er svært for mig at se hvad der så skulle være problemet for hvis ikke pH er som den skal være og kvælstof tallet ( ledetallet) er alt for høj er det sikkert at du ikke får et godt resultat.Du skal også huske at kunstgødning har højere næringsværdier end naturgødninger og virker kraftigere og hurtigere. Kunstgødning skal under alle omstændigheder udbringes af flere omgange , eller vil koncentrationen af næringsstoffer være alt for stor og dette har en hæmmende effekt på det du står .

Hvis det bare nogle få afgrøder du havde problemer med ville jeg ikke hænge mig så meget i om min pH var optimal, men mere de problemer der ofte kan følge med. Her i nabolaget er vi mange der har problemer med bønner og ærter, men ved at forspire dem løser vi problemet. Hvad det eksakte problem er har vi ikke undersøgt til bunds .

Jeg fandt nogle artikler her på Havenyt om netop pH og her er en af dem :

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/1382.html

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2024 kl. 11.14

Når du tager pH-værdien i jorden, skal du først opslemme jorden i vand (demineraliseret), lade det stå en time, ryste igen, og så måle.
Jeg kunne ikke få et instrument, som du beskriver til at virke.
PH mellem 5,5 og 7,0 skulle ikke ødelægge frugtbarheden.
Hvor højt/dybt er bedet, og har det forbindelse ned i underlaget?
Er du sikker på, at du har et sædskifte, så de enkelte afgrøder kun gror på samme sted hvert 4. år?
Tilfør mere kompost, men fjern evt. først noget af den eksisterende jord, så der bliver plads.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 9. juli 2024 kl. 16.20

@Lars Holt

Jeg har fulgt vejledningen på pakken, så tænker det er ok.

Mht. højden, så er jordhøjden vel ca. 30 cm. over niveau. Oprindeligt etableret oven på græsplæne. Husk at det er 15-17 år siden.

Sædskifte; ved ikke om det er hver 4 år, men jeg sår aldrig det samme 2 år i træk.

Tænker at jeg må prøve at tilføje noget spagnum til næste sæson. Vil det være bedst at sprede det ud i efteråret, og,så der efter grave det ned? Eller er det bedre til foråret, og så forsøge at fræse det sammen med jorden?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 9. juli 2024 kl. 16.20

@Lars Holt

Jeg har fulgt vejledningen på pakken, så tænker det er ok.

Mht. højden, så er jordhøjden vel ca. 30 cm. over niveau. Oprindeligt etableret oven på græsplæne. Husk at det er 15-17 år siden.

Sædskifte; ved ikke om det er hver 4 år, men jeg sår aldrig det samme 2 år i træk.

Tænker at jeg må prøve at tilføje noget spagnum til næste sæson. Vil det være bedst at sprede det ud i efteråret, og,så der efter grave det ned? Eller er det bedre til foråret, og så forsøge at fræse det sammen med jorden?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juli 2024 kl. 12.03

Du skal ikke bruge spagnum. Brug champignonmuld, kompost eller dyregødning med meget halm eller flis, og brug kultivatoren til at få det vendt i det øverste lag.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 11. juli 2024 kl. 19.26

@Lars Holt

Skal jeg sprede det ud til efteråret, eller vente til foråret?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2024 kl. 11.01

Du kan roligt gøre det i efteråret. Til foråret kan du så se, om det var nok.

Nyt svar til emnet »Frø spirer ikke/kommer ikke op«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frø spirer ikke/kommer ikke op

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider