Forum

Svamp på blomme- en dødsdom?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juli 2023 kl. 13.01

Hej igen I kloge mennesker.
Vi har nok måttet være lidt hårde ved vores blommetræ fra 1986. Da vi ikke var opmærksomme, at vi skulle gøre noget, har vi skåret kraftigt ned. Træet er fuld af blommer og trives godt. Dog er jeg blevet betænkelig ved disse svampe. Den ene sidder på et stort sår. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe træet? Jeg har fjernet svampene. På forhånd tak for hjælpen.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juli 2023 kl. 13.02

Endnu et billede

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juli 2023 kl. 13.03

Jeg ser nu, at billederne er drejet. Håber I selv kan vende dem i hovedet :-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2023 kl. 20.54

Hej Anette.

Nu ved jeg ikke præcist hvilket svamp dit blommetræ er inficeret med, men svampe angriber som regel træ der er svækket. Det betyder ikke nødvendigvis at hele dit træ er inficeret og dødsdømt.
Jeg ville bare lade det være og hvis blommetræet stadig giver frugter ville jeg bare nyde dem . Du gøre inge gavn for træet, hvis du fjerner svampene...giver det derimod ingen frugter skal det bare væk...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. juli 2023 kl. 5.31

Hej Søren
Mange tak for svaret. Dejligt at vide. Så vil jeg blot nyde de mange skønne blommer, træet ser ud til at kunne glæde os med til august.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. juli 2023 kl. 7.29

På foto 1 ses det tydeligt, hvorfor man skal beskære helt ind til stammen. Korte, som længere stabbe, bør altid saves/klippes af helt inde ved stammen eller blivende gren, på den måde minimeres svampeangreb. Hvis du beskærer fra Sct. Hans til 1. august, - når det gælder stenfrugt, - giver du træet de bedste chancer for sårheling. Beskær i en tørvejrs periode.
Fjern også tidligere opbinding.

Husk, at tynde ud i frugterne. Der er nok at se til. Velbekomme. d:)

Nyt svar til emnet »Svamp på blomme- en dødsdom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Svamp på blomme- en dødsdom?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider