Skrevet af: Katrine Hvass, 6. juni 2023 kl. 16.16
Hejsa
Jeg har en citronmelisse, som er perfekt, fordi den breder sig, er hårdfør og kommer igen år efter år. Hvilke krydderurter er ligeså nemme og hårdføre og villige til at brede sig?
Sidste år købte jeg en persille, som blev guffet af sneglene, så det skal også tages i betragtning.
Mange tak.
Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2023 kl. 18.17
Hej Katrine.
Hos os har vi også citronmelisse i et stort område, som oprindelig stammer fra en enkelt plante. Desuden har vi en strand karse, der også breder sig voldsom. Ellers er resten af mine krydderier bare store ( maggi-urt, peppermynte, purløg og salvie)....
Skrevet af: Doris Møller, 6. juni 2023 kl. 18.44
Hej igen Katrine
Jeg er glad for mynte, som er utrolig villig til at sprede sig – så villig, at jeg har anbragt den på en plads, hvor den ikke kan komme videre, på grund af en cementkant og en trappe. Jeg bruger mest mynten til te. Det er nemt – og billigt - at smide et par kviste mynte i et krus eller en termokande og hælde kogt vand på!
Jeg er også glad for purløg, som også formerer sig ret meget. Jeg lader de tre fjerdedele af purløgene gå i blomst. De er meget flotte, og bierne er glade for dem. Så er der en fjerdedel til mig. Jeg synes, at purløg er meget anvendeligt.
Persille SKAL man jo have. Men det spreder sig jo ikke. Det er imidlertid nemt at så. Man skal bare huske at vande det, især i de første uger efter såning. Men persille kan man ikke undvære. Og heldigvis er der i år ikke nogen problemer med snegle, i hvert fald ikke her hos mig.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Mette Lund, 7. juni 2023 kl. 18.50
Oregano, den er meget hårdfør og breder sig villigt.
Skrevet af: Katrine Hvass, 7. juni 2023 kl. 22.52
Hej Søren, Doris og Mette
Mange tak for gode bud - de ryger på indkøbslisten!
God aften.
Skrevet af: Katrine Hvass, 7. juni 2023 kl. 22.55
Tak for tilbuddet James, det var rigtig sødt af dig, men bor desværre lidt langt væk;)
Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2023 kl. 23.50
Hej Katrine.
Maggi-urt er det samme som løvstikke. Jeg kunne bare ikke lige huske dens rigtige navn i skrivende stund...
Men oregano som du selv nævner hedder vistnok vild merian og vokser vild i den danske natur.Den er rigtig god til pizza sammen med hvidløg.
Hvis du bor i nærheden af et vandhul kan du være heldig at finde vandmynte, som er en vild mynte, der er god til the og andet hvor man bruger Mynte...
Skrevet af: Katrine Hvass, 8. juni 2023 kl. 16.38
Hej Søren
Jeg vil så også have løvstikke. Det lyder sjovt med vandmynte - den vil jeg se efter.
Tak for svar.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lette, hårdføre krydderurter!?