Forum

Behandling af lærketræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Sørensen, 11. maj 2023 kl. 12.38

Jeg har læst rigtigt mange steder, at man fraråder at behandle lærketræ brugt til bede med madevare, med træbeskyttelse der indeholder gift. Jeg har læst at nogen behandler med linolie, men at dette kun beskytter træet mod skader som kommer på grund kontakt med jord og vand, men ikke mod de naturlige misfarvninger der måtte komme. (Måske jeg ikke har forstået det rigtigt).

Jeg tænker dog om det så vil være et no go, at behandle bede til køkkenhave med linolie uden fungicid på indersiden, hvor det visuelle alligevel er lidt ligegyldig og med fungicid på ydersiden, eller om fungiciden uanset hvad trækker så meget ind i træet at det alligevel kan sende giften ud til maden?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. maj 2023 kl. 18.17

Hej Michael.

Jeg ved ikke om du har fundet nogle gamle tråde her på Havenyt omkring behandling af lærketræ med linolie. Men ellers er det en rigtig god ide at bruge linolie og allerhelst med et tilsat fungicid af hensyn til holdbarheden . Men du kan mig bekendt ikke undgå at træet tager farve efter vejret , men det har da også sin charme.

Jeg kender nogle eksempler på at folk har givet deres stolper rå linolie og efter få år er det rådnet væk, hvilket i mine øre lyder mærkeligt. Mener at have læst at lærk holder betydelig længere.
..
Jeg kan desværre ikke lige nævne nogle forhandler af linolie, der på deres hjemmeside beskriver deres erfaringer og hvor deres produkter ikke indeholder skadelige fungicider, men mere "naturlige " fungicid ( der vistnok skulle bestå at noget grapefrugt kerne olie) da jeg vil bryde reglerne herinde og dermed lave reklame for dem.

Men statens forsøgs center i Lyngby ,nærmere Brede, hvor de på deres hjemmeside beskriver en masse tips med netop linolie maling på gamle huse og hvor de har rigtig gode erfaringer med det

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. maj 2023 kl. 21.09

Hej Michael.

Her er Raadvad Centeret ,som holder til i Lyngby og som bedre kan rådgive dig med hensyn til brugen af linolie...

www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/14-ANVISN_spm_linolie.pdf

Nyt svar til emnet »Behandling af lærketræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Behandling af lærketræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider