Forum

Manglede blomstring på paradisæbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. maj 2023 kl. 16.08

Hej i forum

Min far har for 3 eller 4 år siden sået et paradisæbletræ fra kerner fra et stort og velsmagende paradisæble, han fandt på en forladt grund. Træet trives godt og er nu i hvert fald halvanden meter højt, men har endnu ikke blomstret.
Det er jo ikke til at vide, hvad der har bestøvet moder-paradisæbletræet i sin tid.

Hvis træet igen ikke blomstrer til næste år, kan man så gå ud fra, at det ikke vil blomstre, eller hvor lang tid giver det mening at vente? Det står sammen med andre frugttræer, der trives godt, og det bliver passet som det skal.

På min mark har jeg en del 3-årige buske af sargentæble, læhegnsplanter. De har heller ikke blomstret endnu. Det undrer mig dog ikke, da de ikke har helt samme luksustilværelse som min fars paradisæbletræ, men kunne der i begge tilfælde ikke bare være tale om, at planterne er for unge?

Venlig hilsen
Marie Louise

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 18.58

Hej Marie Louise.

Jeg har hørt at hvis man sår æbletræer, at så kan der godt gå op til 10 år før at den blomstrer og bærer frugt. Derfor havde det været bedre at han havde podet , for så var der blomstrer efter tre år. Og sikre frugter

Om han vil få noget ud af at tage en gren fra hans træ og pode det på en middelgrundstamme og dermed fremme blomstringen ved jeg ikke, men måske kan du finde svar på hjemmesiden sonnerupgaard.dk

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 19.01

Undskyld... sonneruplund.dk

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 19.06

Hej igen

Sonneruplund skriver at der går ca 4 år med at så æbler ud og frem til at det bærer frugt:

www.sonneruplund.dk/htmlandre/saa%20et%20aebletrae.html

Men om det også gælder paradis æbler ved jeg ikke

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. maj 2023 kl. 21.15

Hej Søren

Tak for dine svar. Det er ikke helt vil at vide, hvordan det vil udvikle sig, men det er spændende alligevel.
Jeg vil læse videre på sonneruplund.dk. Tak for tippet.

Venlig hilsen
Marie Louise

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asa Kalsø Hansen, 9. maj 2023 kl. 18.34

Hej Forum!
Jeg vil høre ang. min opstammede dværgblodblomme, Prunus Cistena. Den har jeg været meget glad for,- plantet i 2010, men nu ser det ud til,at den ene af dens to hovedgrene er ved at gå til. Den viser næsten ikke tegn på liv.
Er der noget at gøre?

Og hvis der ikke er, kan der så plantes en ny på samme sted, eller måske et paradisæbletræ? Synes jeg har hørt noget om, at kirsebær ikke må plantes samme sted som det gamle har stået.
Det skal helst være et forholdsvis lille træ, hvis det skal stå på samme plads.

venlig hilsen Asa

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2023 kl. 22.18

Hej Asa.

Hvis du vil plante en ny blodblomme skal du skifte jorden , der hvor den har stået. Du må, som du selv skriver, ikke plante en ny blodblomme, der hvor den gamle stod. Jeg ville derfor foreslå dig at plante et Paradis træ i stedet for så er du på den sikre side.

Mht. Om der er liv i din gamle blodblomme kan du evt prøve at ridse i dens bark og se om den grøn. Hvis ikke den er er den død...

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2023 kl. 23.40

Paradisæble træ

Nyt svar til emnet »Manglede blomstring på paradisæbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Manglede blomstring på paradisæbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider