Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. januar 2023 kl. 18.38
På tysk Schwarzwurzeln. Hvorfor ser vi ikke denne grøntsag her i Danmark? Den er så lækker !
Nogen, der dyrker den?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 9. januar 2023 kl. 19.55
Hej Ingeborg
Godt nytår
Jeg kan se at der ligger nogle få artikler på Havenyt, men det er begrænset viden der er at finde her, også på Google.
Men jeg fandt denne gode artikel fra Havenyt, der er den mest fyldestgørende. Jeg tror det skyldes hvor mange , der efterspørger den.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/1261.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. januar 2023 kl. 10.10
Tak for svaret. Det må være en anden sort på dit billede. Sådan ser de slet ikke ud i forretningerne i Flensborg.
www.mdr.de/mdr-garten/pflanzen/schwarzwurzeln-winterspargel-anbauen-ernten-100.html
De smager dejligt, bedre end asparges og kaldes derfor også vinterasparges.
Skrevet af: Søren Duun, 12. januar 2023 kl. 13.04
Hej Ingeborg.
Kan det ikke være den, der hedder skorzonerod du har købt?.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. januar 2023 kl. 15.00
Bestemt nej, det er jo knolde ! Se lige her
www.ndr.de/ratgeber/kochen/warenkunde/Schwarzwurzeln-Den-Winterspargel-richtig-schaelen-und-zubereiten,schwarzwurzeln124.html
Det var denne udsendelse der fik mig til at tænke på, hvorfor planten er overset i DK.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. januar 2023 kl. 15.04
Se noget der er bedre her
www.arla.dk/opskrifter/leksikon/ravarer/skorzonerrod/
Hm…… jeg tog vist fejl og troede at du mente jordskokker. Sorry!
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 12. januar 2023 kl. 22.01
Der er ikke mange, der ikke kender disse grøntsager, hellere ikke jeg.
Men det skyldes nok at de er sjældent i handlen. Jeg tror at jeg har set dem få gange i Irma her i Køge i de 9 år vi har boet her . Jeg tror også at det er svært at vende os til at spise andre grøntsager end de traditionelle. Jeg var 15 år da jeg smagte hvidløg første gang. Det var da min søstre flyttede på kollegiet i Lyngby. Broccoli kom også senere i familien. Derimod var blomkål meget "in".
Skrevet af: Lars Holt, 14. januar 2023 kl. 15.52
Jeg har tit dyrket skorzenerrod, og de ligner havrerod, som jeg kun har prøvet én gang, fordi de ikke kunne måle sig med skorzenerrod.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Havrerod (Salsify)