Forum

Ærter i plantekasse?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 17. juli 2022 kl. 12.53

Hej allesammen

Har netop tømt min plantekasse for kartofler, men vil gerne udnytte den resten af sæsonen, feks ved at plante ærter i den. Men nu hvor kartoflerne lige har "spist" det meste af næringen i jorden, skal jeg så bare så ærterne i jorden som den er, og så hælde en omgang flydende gødning ud over bagefter, eller hvad gør jeg?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2022 kl. 16.45

Ærter skal ikke have så meget gødning så der er sikkert nok fra kartoflerne, men ærter elsker kalk. Jeg ved ikke om du kan nå at så ærter i år. Det tror jeg ikke, men det ved andre mere om end mig. Men til næste år kan du sagtens så ærter. Hvis du har eller kan skaffe nogle vinterærter kan du så dem i november - december i år og have ærter i april 2023 . Du skal nok have dem fra et medlem af Frøsamlerne...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2022 kl. 16.50

PS Jeg havde lige googlede såning af ærter og nogle steder nævnes det at man senest i juni kan så ærter, men et andet sted at man kan så dem i juli- August.

Kan man så ærter i august?

Ærter kan sås fra april og elt til juli-august, hvor man stadig kan nå at få et godt udbytte. Der går ca. otte uger fra såning, til man kan høste ærterne. I forhold til jordbund stiller ærter ikke mange krav og kan godt vokse i næringsfattig jord, da de, ligesom mange andre bælgfrugter, selv danner kvælstof i

Så så du dem bare...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 20. juli 2022 kl. 9.57

Du kan godt nå at så ærter nu, hvis du vælger en af de lave sorter med relativt små bælge

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2022 kl. 9.51

Den hurtigste ært, jeg kender er Meteor.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 31. juli 2022 kl. 0.57

Tusind tusind tak for svar allesammen, i har været mig til kæmpe stor hjælp!

Nyt svar til emnet »Ærter i plantekasse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ærter i plantekasse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider