Forum

Snitbønner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 21. maj 2022 kl. 21.46

Hej,
Jeg forsøger mig for første gang med at dyrke snitbønner, jeg synes at de smager super godt, og er svære at finde i forretningerne.
Efter et par forsøg lykkedes det mig at forspire, og jeg har nu to fine planter jeg snart skal plante ud. Jeg har googlet en del, men kan ikke finde noget om hvor meget de klatrer….hvad de helst skal klatre på/op ad, ja hvad skal jeg forberede så de kan klatre det som de har brug for. Er der nogen der har erfaringer med dette? Venligst og Tak
Suzette

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2022 kl. 22.02

Hej Suzette.

Hvilket sort er det at du dyrker ? . Jeg kan læse mig til at der indenfor katagorien snit bønner er to ,som enten er busk bønner eller stangbønner. Sidstnævnte skal opbindes . DVS at de skal have mulighed for at sno sig op ad en pind .

Hvis man vil have snitbønner skal man ofte kigge i sin lokale etniske bazar. Her i Køge hvor jeg bor har vi 2 stykker, der hver gøre i spændende og anderledes frugt og grønsager . Her har jeg set både hvide, grønne og haricot vert bønner .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. maj 2022 kl. 14.36

Hej igen, den hedder Admires, phaseolus vulgaris, der står ikke på posen om det er en busk- eller stangbønne😬
Ja jeg køber dem også ofte når jeg er i Københavnstrup, men bor i Hundested og der er det lidt småt med det. Kan også få dem indimellem i Frederiksværk, men skal op i gågaden…og det sker ikke så tit. Tusinde tak for dine venlige indput. Hvor læser du om dem?
Venligst

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. maj 2022 kl. 15.28

Det er en buskbønne, der bliver knap ½m.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. maj 2022 kl. 17.11

Det passer med hvad James skriver . Jeg fandt disse tal på en hjemmeside, som sælger dens frø .

Latinsk navn: Phaseolus vulgaris
Planteafst, cm: 12
Rækkeafst, cm: 45
Højde, cm: 40
Plantested: Sol

Jeg søger vidt og bredt når jeg skal finde oplysninger, men det er altid vigtigt at man kender sorts navnet på den . Ellers har man ingen chance for at vide noget om den . Bønner er efter min mening nok noget at det, der volder flest vanskeligheder mht den dyrkning
Da de bl.a kræver varme .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. maj 2022 kl. 17.15

Tusinde tak begge to.
Lige nu er de bare lange og tynde…nok 40 cm vil jeg tro..måske lidt mere, og har derfor en pind. Men de busker sig senere af sig selv?

Jeg x fingre for at det lykkes…..de kommer til at stå ved en sydvendt væg….

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. maj 2022 kl. 19.17

De mangler lys. Derfor er de ranglede. Men de kan vel også snart plantes ud. Men det kræver en varm plads.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 23. maj 2022 kl. 21.41

Åh sådan. Ja tanker er at de snart bliver sat ud, og så x jeg fingre for varmen. Venligst

Nyt svar til emnet »Snitbønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Snitbønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider