Forum

Kartoffel spirer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 12. april 2022 kl. 19.54

Har lagt en masse kartofler i mine højbede og undrede mig over hvorfor de ikke kom op. De var ellers begyndt at spire inden jeg lagde dem i jorden. Hev et par af dem op og så at de var begyndt med at skyde rødder ud samme sted som spirene kommer ud. Det kan være det er mig som har misforstået noget ellers er det vist kartoflen der har misforstået et eller andet her? Nogen som har oplevet det før? Har dyrket kartofler i flere år uden problemer skal det lige siges.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. april 2022 kl. 14.08

Det er en ganske almindelig, måske heldig ;) kartoffel du har, men hold op med at gå og tage den op i utide. Det er fint de ikke er kommet op for tidligt og har fået frost.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 13. april 2022 kl. 16.48

Undrede mig bare. Spiren er jo den som kommer op af jorden og rødder går ned af for at sætte kartofler. Så forstår bare ikke hvor rødderne kommer ud som vej?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. april 2022 kl. 11.27

Det må der en gartner til at forklare vist,
for sådan lidt firkantet kan jeg kun bidrage med ganske lidt; Det ligger i kartoflens vækstpunkter (det vi kalder øjnene, altså der hvor spiren kommer ud) det er der kartoflen (og karsefrø, og alt andet du kommer i jord, eller hvad man nu dyrker i) bestemmer udviklingen af rod og skud.
Jeg kan ikke forklare det bedre, men det er helt normal adfærd din kartoffel har.

Nyt svar til emnet »Kartoffel spirer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffel spirer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider