Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2022 kl. 9.01
Kan jeg så persille nu? Jeg har mulighed for at overdække den 1m3 store kasse, men bliver det ikke for tæt bare at lægge plastik over? Jeg har nogle rester 3 lags klar tagplade. Vil det du?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2022 kl. 9.09
Vores redskabsskur, som har fået transparente isolerende tagplader kan måske også bruges til drivning af persille? Måske er temperatursvingningerne for store? Persille sået i spande for senere udplantning?
Normalt har jeg også held med at købe en stor potte persille, bruge af den, og genplante.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 8. marts 2022 kl. 11.18
Hej Ingeborg Hansen
Jeg har aldrig prøvet at så persille så tidligt. Jeg sår persille, når den almindelige havejord er lun nok til det. Lige nu har jeg jo rigeligt med persille, som har overvintret fra sidste år. Og snart begynder sidste års persille jo at sætte nye skud. På den måde vil der være rigeligt med persille, indtil jeg kan begynde at tage af det nye, som nok bliver sået sidst i april eller først i maj.
Men hvis det var mig, der gerne ville så persille nu, ville jeg prøve at måle jordtemperaturen i plantekassen. Du kan finde de optimale spiringstemperaturer her:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/338.html
Som du kan se, spirer persille bedst ved en jordtemperatur på 14-24 grader. At sørge for den temperatur er første prioritet.
Derefter skal der jo lægges noget gennemsigtigt over, sådan at det bliver en slags drivhus. Jeg ville nok sørge for, at der er et par lufthuller. Desuden skal jorden jo holdes fugtig, og man skal sørge for, at der hverken bliver for koldt eller for varmt.
Folk i almindelig klager ofte over, at de ikke kan få persille til at spire og gro. Jeg har aldrig haft problemer med det. Men sidste år måtte jeg en overgang, da der var meget tørt, vande mit nysåede persille flere gange i døgnet.
Jeg vil derfor tro, at der er meget at holde øje med, hvis man sår persille på nuværende tidspunkt og i en sådan plantekasse med plastic over.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2022 kl. 11.25
Hej Doris
Tak for svaret. Vi har opbrugt den frosne ispersille fra sidste år. Det er så fint at fryse den i isklumper!
Jeg har sået persille i efteråret, det er der jo nogen der gør.
Nu vil jeg så ikke bøvle med det, men vente til der igen er store potter med frlandsdyrket persille til salg, så jeg kan udplante i stedet for at så. Det har jeg held med.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Skrevet af: Clara Andersen, 9. marts 2022 kl. 14.42
Jeg forspirer hvert år en lille bakke persille i stuen i første halvdel af mrs.; når de har spiret kommer de i cykelkælder, og ca. 10. april kan de efter afhærdning plantes ca. 3 stk. i klump i potte ude el. i haven. Så har man lidt tidligt at høste af.
Har også prøvet at så dem i roottrainere 22. febr. (sammen med spinat og dild), sat direkte ud i gården uden overdækning. Ved nattefrost kom de i cykelkælder, især efter spiring. Spinat spiret 7. mrs., dild 17. mrs, persille 19. mrs.
Skrevet af: Clara Andersen, 9. marts 2022 kl. 14.48
Sået persille trykkes godt ned i spiremulden og dækkes kun med sand og sprayes godt. Inde dækkes med plast til spiring, ude sprayes nu og da, så de holdes fugtige.
Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2022 kl. 23.22
Jeg har da altid persille fra året før, når jeg ikke gør bedet klar til noget andet, og dermed fjerner den gamle persille.
Så jeg forstår ikke behovet for at forspire persille så tidligt, og derfor har jeg heller ikke prøvet det.
Men lys og varme kan man jo altid skabe indendørs, og så kan man dyrke hvad som helst.
Jeg fortsætter med den overvintrede persille i drivhus og på friland.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tidlig persille i plantekasse?