Skrevet af: Bente Røsling, 23. februar 2022 kl. 19.23
Hej, ved nogen, om det vil være ok at bruge planteplader sf træfiber omkring frugttræer? De er ikke økologiske, men er ifølge producenten fri for klæbestoffer, melaminharpiks og formaldehyd.
Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2022 kl. 23.19
Hej Bente
Hvis du med planteplader tænker på det samme som ukrudtsmåtter som man ligger rundt om sine træer og buske
Skulle, der mig bekendt ikke være problemer med skadelig kemiske stoffer.
Dvs at det har jeg aldrig hørt/læst om . Jeg mener at de er fremstillet af presset kokosfibre og muligvis et bindemiddel.
Men jeg er sikker på at Lone ved noget mere....
Skrevet af: James F., 24. februar 2022 kl. 18.25
Papkasser er prima, - billigt og genbrug. :)
Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2022 kl. 19.53
Jeg googlede dem og så at man også kan få dem i pap til billige penge, men hvor effektive de så er ved jeg ikke. Jeg har ingen erfaring med brugen af dem . Ved derfor hellere ikke hvor længe holder ingen de bliver omsat.
Hvis du skal være sikre på at de ikke er tilsat et eller andet ville jeg hellere erstatte dem med træflis. Ulempen er at fuglene spreder det, men flis må være det billigste alternativ til planteplader.
En planteplade af pap koster kr 10, plus porto...og holder sikkert kun et års tid .
Skrevet af: Bente Røsling, 27. februar 2022 kl. 0.51
Hej, tak for tips og feedback. De planteplader, jeg har, er lavet af hård masonit.
Skrevet af: James F., 27. februar 2022 kl. 9.10
Hej Bente.
Jeg vil ikke råde dig til at bruge masonit plader under frugttræer. Pladerne vil give musene glimrende vilkår for at flytte ind under pladerne. Her kan de bo og yngle i tørvejr. Mus holder meget af frugttræs bark. Det tager kun få dage for en mus at ringbarke små løvtræer. Det er ikke noget, som jeg har læst på FB ;) Det er en dyrt købt erfaring. Nu bruger jeg pap med et tyndt lag flis på, så pappet ikke blæser væk.
Skrevet af: Bente Røsling, 27. februar 2022 kl. 13.09
Jeg kan desværre godt se ideen i, at man skal undgå masonit aht. musene. Jeg har også selv kedelige erfaringer med markmus. Det lader til, at pap + flis er den bedste løsning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Planteplader af træfiber