Skrevet af: Thea Rindom, 15. februar 2022 kl. 20.52
Vi bor stik mod syd og ned mod vandet, vi har en husmur hvor der er læ. Er det muligt at dyrke fersken på friland der? Og kan i anbefale en lækker sort?
Skrevet af: Søren Duun, 15. februar 2022 kl. 23.47
Hej Thea.
Jeg fandt dette afsnit fra en af Bolius artikler, hvor der står
Hvilke ferskensorter kan dyrkes i Danmark?
Der findes mindst 400 forskellige ferskensorter, men kun få er hårdføre nok til det danske klima. Det er bl.a. 'Saturn', 'Revita' 'Fruteria', 'Riga', ’Avalon Pride’, ’Indian Free’, ’Thorseng’, ’Benedicte’, 'Mami Ross', 'Crimson Bonfire' (dværgferskentræ) og ’Frost’ – der, som navnet antyder, er ekstra hårdfør også over for ferskentræets fjende nr. 1, svampesygdommen ferskenblæresygen.
Næsten alle sorter er selvbestøvende, og behøver ikke andre sorter eller arter for at blive bestøvet. Men det betyder ikke, at blomsterne nødvendigvis bliver bestøvet. Derfor skal du måske hjælpe til med vat eller en blød pensel, hvis du dyrker ferskner i drivhus eller udestue, for ofte er der ingen insekter, når blomstringen sætter ind så tidligt. Udenfor kan man dog godt regne med, at der kommer nogle insekter forbi.
Min far havde et stort ferskentræ stående i drivhuset og det blev senere flytte ud og sat mit i haven, hvor det gav få, men store ferskner. Desværre kan jeg ikke huske sortsnavnet .
Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2022 kl. 11.24
Du kan sagtens dyrke fersken på friland , jeg har et stående midt i haven og det er nu ca 7 meter høj , og det er sorten "frost".
Skrevet af: Thea Rindom, 16. februar 2022 kl. 14.19
Mange tak for jeres svar, så må det være Frost jeg går med!
Skrevet af: Thea Rindom, 16. februar 2022 kl. 14.20
Mange tak for jeres svar, så må det være Frost jeg går med!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2022 kl. 16.58
Det er kun et par år siden vi plantede et ferskentræ, som skulle vokse på vores hjemmelavede espalier. Det er sorten frost.
strikingeshave.blogspot.com/2021/08/23-ferskenblomster-satte-frugt.html
Det første år mistede vi mange blomster under transporten, men det gav 3 modne ferskner. Sidste år var 2. År og jeg bestøvede med pensel. Mange satte frugt, men jeg måtte begrænse frugterne, så der kunne høstes 23 i løbet af en uge sidst i august.
På nuværende tidspunkt kan jeg se at mange af de nye knopper er blomsterknopper, men jeg er nødt til at beskære, så derfor opretter jeg et nyt spørgsmål vedr. beskæring.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2022 kl. 16.58
Det er kun et par år siden vi plantede et ferskentræ, som skulle vokse på vores hjemmelavede espalier. Det er sorten frost.
strikingeshave.blogspot.com/2021/08/23-ferskenblomster-satte-frugt.html
Det første år mistede vi mange blomster under transporten, men det gav 3 modne ferskner. Sidste år var 2. År og jeg bestøvede med pensel. Mange satte frugt, men jeg måtte begrænse frugterne, så der kunne høstes 23 i løbet af en uge sidst i august.
På nuværende tidspunkt kan jeg se at mange af de nye knopper er blomsterknopper, men jeg er nødt til at beskære, så derfor opretter jeg et nyt spørgsmål vedr. beskæring.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2022 kl. 17.01
Desværre går upload af billeder og svar så langsomt, at der ofte bliver postet flere gange, fordi man er i tvivl om der i det hele taget er afsendt. HAVENYTS serverkapacitet må være alt for lille, for jeg er jo ikke den eneste “dobbeltsender”.
Beklager :-(
Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2022 kl. 23.24
Ingeborg.
Vedr beskæring af fersken så ligger der en masse på nettet og desuden en del YouTube videos . Men som det er med alt andet beskæring er der mange meninger omkring emnet .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2022 kl. 22.07
Det er nu 3. År vi har vores fersken på espalier. Det er sorten Frost, som skulle være uden blæresyge, men jeg har dog klippet nogle krøllede blade af.
Der er over 80 frugter i år- 21 modne frugter sidste år. Frugterne sidder meget tætte nogle steder. Jeg spørger nu om der er en bestemt regel for hvilke frugter jeg skal fjerne.
Er det måske noget træet selv er med til at regulere ved “naturlig afgang”?
Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2022 kl. 8.43
Fersken kan sætte mange frugter, og så er det nødvendigt at tynde dem ud, så de er 15 cm mellem frugterne. Gør det, når de er på størrelse med en lille valnød - ikke før og ikke for sent. Mange frugter falder dog af af sig selv inden, fordi de ikke er bestøvede.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2022 kl. 8.58
Tak. Jeg har jo gjort mit for at bestøve dem. Ubestøvede blomster danner ingen frugt?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fersken på friland