Skrevet af: Neel Maria Helvind, 6. februar 2022 kl. 15.29
Hej alle!
Jeg har været køkkenhaveejer siden starten af 2020 og har for første gang forsøgt mig med efterafgrøder i et område af køkkenhaven sidste år.
Jeg har læst at de nedvisnede plantedele skal “nedmuldes” eller “hakkes om” til foråret, men hvordan gør man det?
Hvis jeg vender jorden med spade ødelægger jeg så ikke den jordstruktur, jeg har prøvet at forbedre?
Og jeg synes der er mange planterester - skal de mon fjernes?
Hvad plejer I at gøre? Og hvornår skal efterafgrøderne nedmuldes, hvis man også vil nå at lægge kompost ud inden såning?
Mange hilsener Neel
Skrevet af: Lone Brems, 6. februar 2022 kl. 21.17
Hej Neel Maria Helvind
Ud fra dit bilede ser det ud som om efterafgrøden er nedvisnet. Det giver et godt udgangspunkt for forårsarbejdet i urtehaven !
Allerførst - gør ingenting nu !
Jordtemperaturen skal være oppe på 7 - 8 grader, før du kan begynde at så de mest kuldetolerante frø. Den jordtemperatur skal vi normalvis ind i april for at opnå.
Jeg vil foreslå dig et kig i Karna Maj's udmærkede oversigt. Du finder den ved at skrive "Spiretemperatur og spiretid" i søgefeltet øverst her på Havenyt's hjemmeside.
Når jordtemperaturen er passende for det, du vil dyrke, river du ganske enkelt jorden over og samler så de plantedele, der ligger tilbage i en bunke. Hvis der er spiret lidt ukrudt frem, kan det let snuppes med samtidig. Skulle der ligge lidt "smulder" tilbage gør det ikke noget.
Hvis du fx vil dyrke kartofler, kan du samle alt afrevet og fordele det på kartoffelstykket efter at have sat kartoflerne. Så kan nedbrydningen jorddækket fortsætte stile og roligt uden at kartoffelplanterne hæmmes deres vækst. Og der kan endda være den lille gevinst, at det visne materiale skåner de første grønne kartoffelblade ved sen nattefrost og at det mindsker udtørring af det øverste jordlag.
Et fif omkring valg af redskab til sammenrivning og løsning af øverste jordlag: Hvis du bruger en kultivatorrive ( 7 lange "tænder" med 5 cm afstand) løsnes det allerøverste jordlag uden at der fjernes småsten og små rodstumper. Dvs du undgår at fjerne organiske materiale og opnår en god luftig jordstruktur som er velegnet til grøntsagsdyrkning.
Hvis det forekommer dig for rodet at følge forslaget med at give kartoffelstykket et brunt jorddække af den visne efterafgrøde, kan du lægge bunken af sammenrevet vissent materiale over i kompostdyngen. Det kan måske være samtidig med at du udvælger den del af komposten, som er klar til at blive brugt som brunt jorddække.
Her kan der være grund til at tøve lidt: Hvis din kompost er det, man betegner "meget omsat" = velomsat (dvs det er svært at skelne blade, stængler og små kviste i komposten) er det en god idé at overdække den og vente et par uger med at fordele den i urtehaven. Velomsat kompost skal først lægges ud, når planterne, der er sået i urtehaven, behøver næring - og det gør de først, når de har blivende blade over jorden og når kimbladene begynder at miste deres betydning & de visner.
Hvis du lægger velomsat kompost ud på jordoverfladen, vil den første regn tage vandopløselige næringsstoffer med sig ned forbi planterødderne.
Hvis din kompost ikke er velomsat men derimod halvomsat, kan du lægge den ud som brunt jorddække mellem sårillerne. Det kan du gøre, fordi der skal lidt højere temperatur og mere tid til, før nedbrydningen kommer til det stadium, hvor der er vandopløselige næringsstoffer til stede i komposten - så du risikerer ikke at næringsstofferne så at sige "smutter forbi" planternes rødder med kurs mod grundvandet.
Du gør livet bedre for svampe og mikroorganismer (som er nødvendige "hjælpere" i næringsstofkredsløbet), hvis du ikke graver din urtehave.
Er jorden tung og kompakt kan du løsne den med en greb ved at stikke greben lodret ned i jorden og vrikke den lidt tilbage, hvorefter du trækker den op igen. Næste "vip" giver du i en afstand på ca grebens tænders længde. Med den metode kan du arbejde hele urtehaven igennem og dermed forsyne det øverste jordlag med luft til gavn for mikrolivet.
Efter en gennemluftning med greb kan jordstykket rives let med en kultivatorrive inden såning / plantning.
Rigtig god arbejdslyst i din urtehave !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Neel Maria Helvind, 7. februar 2022 kl. 15.58
Kære Lone
Tusind tak for dit rigtig gode og grundige svar.
Jeg venter med at rive sammen og give det kompost til det er så-tid så (selvom det jo klør i fingrene..) 😊
Og tak også for tippet om at lufte med greb - det vil jeg prøve og jeg tror det ville gavne flere områder af køkkenhaven.
Mange hilsener Neel
Skrevet af: Neel Maria Helvind, 7. februar 2022 kl. 15.58
Kære Lone
Tusind tak for dit rigtig gode og grundige svar.
Jeg venter med at rive sammen og give det kompost til det er så-tid så (selvom det jo klør i fingrene..) 😊
Og tak også for tippet om at lufte med greb - det vil jeg prøve og jeg tror det ville gavne flere områder af køkkenhaven.
Mange hilsener Neel
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvordan nedmuldes efterafgrøder?