Forum

Sædskifte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 2. februar 2022 kl. 11.55

Kan nogen af jer garvede køkkenhavenørder mon give mig svar på dette spørgsmål: Når man vil have et fornuftigt sædskifte i køkkenhaven, kan man så dyrke to afgrøder af samme plantefamilie på samme plads samme sæson? F.eks. først radiser, derefter majroer samme år, hvorefter man venter 8 år med at dyrke noget fra kålfamilien igen på den plads. Skal man tælle afgrøder eller sæson´er?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2022 kl. 12.51

Man skal tælle afgrøder. Det har jeg lært. Det samme gælder hvis man bruger en forkultur eller en efterafgrøde. Så skal man tage hensyn til hvad man sår. Men jeg tror ikke at der sker det hel voldsomme, hvis man får sat planter af samme familie samme sted, 2 år i træk. Det har de fleste sikkert gjort . Men kål og planter i kål familien kan give kålbrok ( dog over lang tid) og er ikke til at spørge med .

Der hvor jeg boede før havde vi nogle nyttehaver og her blev stort set kun dyrket løg og kartofler på samme sted i gennem flere år og selv om det gav et lav udbytte var de dog begrænset hvad der var af sygdomme i afgrøderne . Men det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale dig at praktisere ligesom det hellere ikke har noget med de økologiske grundprincipper at gøre .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. februar 2022 kl. 19.32

Jeg bruger det princip, at en plantefamilie kan dyrkes flere gange pr. år i samme bed. Jeg lægger f.eks. kartofler efter de først opgravede kartofler. Og jeg sår bønner efter de afhøstede ærter. Jeg giver et nyt lag kompost, inden jeg sår/planter næste afgrøde. Det har ikke givet problemer i de måske 10 år jeg har praktiseret det.
Tanken er at sygdommene vi ønsker at bekæmpe har en årlig cyklus, og derfor ikke reagerer på, om det er en eller to afgrøder, der gror i bedet om året.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2022 kl. 20.03

Lars

Hvis man læser de gamle bøger om økologisk dyrkning står der at man helst ikke skal dyrke den samme familie 2 gange i træk, så din metode er lidt anderledes . Men lyder mere fornuftigt. Så den vil jeg skrive mig bag øret....
Jeg syntes også at det er vanskeligt ikke hel at undgå at man får blandet dem sammen med tiden, med mindre at man har en stor have. Jeg selv har 16 planterrammer, som jeg dyrker med det formål at få så stor udbytte på en lille plads og her gælder det virkelig at holde tungen lige i munden . Men jeg har en ide om at kompost også forebygge sygdomme og jordtræthed samtidig med at planterne gror.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. februar 2022 kl. 16.11

Det er jo først i de senere år, at vi er nået til at kunne dyrke to hele afgrøder om året.
Hvis man dyrker to forskellige plantefamilier om året i samme bed, bliver sædskiftet kompliceret.
Selv dyrker jeg flere plantefamilier i de enkelte bede, men jeg dyrker dem sammen og de følges i sædskiftet, f.eks. indianerbedet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 7. februar 2022 kl. 11.51

Tak for jeres input. Jeg kan godt se idéen i, at man dyrker flere afgrøder af samme familie i samme sæson, så det vil jeg satse på.

Nyt svar til emnet »Sædskifte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sædskifte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider