Forum

Meloner og vandmeloner på friland

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 17. december 2021 kl. 9.54

Hej alle.

Er der mon nogen her på siden som har erfaringer med dyrkning af meloner på friland?
Det kunne være spændene at høre hvordan i har gjort samt hvilke sorter i har afprøvet.
Håber der er nogen der vil byde ind. :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. december 2021 kl. 20.10

Jeg har ikke fået det til at fungere uanset sort, hvis ikke det var under plast/ glas :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. december 2021 kl. 20.14

Jeg har forsøgt det få gange og uden held, dvs at engang er det lykkedes mig at få en vandmelon til at modnes i drivhuset. Det var en russisk sort, som jeg ikke lige kan huske navnet på, men frøene fik jeg fra Australien. Sorten er meget sjældent i handlen, men regnes for at være en af de nemmeste vandmelon at dyrke. Det siges at den bliver dyrket i det kolde Rusland...
Ellers er det som om at de gror meget langsom hos mig, hvilket sikkert skyldes at jeg mangler varme.

Jeg ved at Bjarne.barneys frø har en masse sorter, bl.a Chrimson
melon, som skulle være nem på friland. Det samme gælder sorten Sweet, der også er en vandmelon.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. december 2021 kl. 14.57

Hej Anders Greibe Nielsen

Hvis en drivbænk / mistbænk kan gå med ind under betegnelsen "friland" kan du måske finde en god fremgangsmåde i Winnie Poulsens artikel "Meloner i drivbænk og drivhus". (Artiklen finde du let i Havenyt's arkiv ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på siden)

Metoden indebærer en varmkompost ( ca 1 x 1,5 m, godt med sammentrykt halm + flydende gødning eller en kompost af komøg) - så en mistbænk er at foretrække fremfor placering i et drivhus pga den særligt lugt, der en forbundet med omsætnings-processerne i en varmkompost.

Winnie Poulsens dyrkningssucces gælder ikke primært vandmelon men en anden melonsort, som hedder "Sweet Granite", der udmærker sig ved en relativt kort udviklingsperiode.
I artiklen omtales dog et (skuffende, men dog reelt) udbytte på 1 stk vandmelon.

Venlig hilsen
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. december 2021 kl. 23.50

En rigtig spændende artikel, som Lone nævner
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/drivhuset/1437.html

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. december 2021 kl. 22.24

Tak for de gode svar. :)

Jeg forsøgte mig selv i år med flere forskellige sorter/typer. Desværre blev planterne ramt af agurkeskimmel, så de nedvisnede et par uger før høst.
Det bevirkede at melonerne ikke helt havde den sødme og aroma som vi havde efterstræbet. Jeg er dog overbevist om at det kan lade sig gøre, hvis blot jeg justerer lidt på dyrkningsteknikkerne. Udbyttet lå på 3-5 kg/kvm alt sort/type.
Plan er at forsøge igen næste år, med finpudsede dyrkningsteknikker, samt et endnu større udvalg af sorter/typer. :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. december 2021 kl. 8.44

Hej Anders Gribe Nielsen

Du kan overveje at hjælpe dine melonplanter forebyggende ved at tilføre kisel til dyrkningsjordeneller ved at sprøjte dem med kiselholdig opløsning inden det bliver "svampesæson".

Du kan finde flere oplysninger her:
www.plante-doktor.dk/padderokke%20udtraek.htm

Det er ikke vanskeligt at få lov at plukke pakkerok i andres haver, hvis du er så heldig ikke at huse denne plante i din egen!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Meloner og vandmeloner på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Meloner og vandmeloner på friland

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider