Forum

Hjemmeavlede køkkenhavefrø.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. juni 2021 kl. 21.59

Grønkål

Det er meget nemt at avle frø fra Grønkål.
Man lader blot planten stå, og så vil den året efter give masser af blomster til gavn for insekter, og der vil dannes tilsvarende mange frø.
Men hvordan er det nu, er der noget med, at Grønkål kan blive krydsbestøvet med noget andet, uden man opdager det, så de nye planter bliver giftige.?

Porrer

Kan man selv avle gode frø fra porrer og i givet fald, hvordan gøres det nemmest.?

Gulerødder

Hvilke sorter gulerødder er mest egnede til frøavl på friland i Danmark.?

På forhånd tak for svar.
God viden og inspiration til andre hjemmeavlede køkkenhavefrø har også interesse.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2021 kl. 7.36

De fleste frø kan avles i haven. Udfordringen er krydsbestøvning, som kan være vanskelig at undgå for visse arter, da vi ikke kontrollerer, hvad naboerne dyrker. Jeg har set gulerod i væksthus ved en forædler/ avler hos Bingenheimer - væksthus for at hindre krydsbestøvning. Ud over de helt nemme, som ært, bønne, tomat, agurk, ananaskirsebær osv laver jeg ikke så mange frø mere pga arbejdet med at undgå krydsbestøvning. Du kan også opleve et mirakel ved krydsbestøvning og stå med en bedre, eller blot ny sort med nye egenskaber. Det har jeg prøvet med et æble - synes jeg selv :)

Har haft og har stadig af og til grønkål som ukrudt :)

Mig bekendt har man ikke set giftige kål opstået ved krydsbestøvning.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juni 2021 kl. 8.45

Jeg kender heller ikke til nogen fare ved at avle kålfrø. Grønkål kan krydse med andre kåltyper, så det kan blive nogle sære mellemformer hvis du f.eks. laver hvidkålsfrø samtidig.

Pastinak kan der være en fare ved pga krydsning med vild pastinak.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. juni 2021 kl. 9.48

Tak for gode svar.

Hvis Grønkål krydses med andre kål, er det så nemt at se på de nye planter, eller opdager man det først, når de skal spises.?

Jeg har også læst, at gulerødder kan krydses med vild gulerod. Men så langt er jeg aldrig kommet. Jeg vil nok være glad, hvis jeg i første omgang finder en sort gulerod, som i det hele taget vil sætte frø.

Der er ikke skrevet noget om porrer endnu. Er de ligeså umulige som løg.?
Jeg plejer at købe sætteporrer i bakke, men det er ofte et problem at finde dem i mit lokalområde, og i år kunne jeg slet ikke opdrive dem.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2021 kl. 10.21

Man kan se på kålplanten, om den ligner moderplanten under væksten, men den vil kunne spises under alle omstændigheder.
Gulerod blomstrer først andet år, men hvis de krydser med vild gulerod, vil de blomstre allerede første år, og så bliver der ikke nogen ordentlig rod.
Vi dyrker også kun de frø, som Tom nævner. Porrer køber vi og sår i bakker inde, for at prikle dem ud mellem 15. maj og 5. juni.
Hvis du skal avle frø af planter, der let krydsbestøver, skal du holde dem isoleret i drivhus (det forskyder blomstringen i forhold til omgivelserne) eller under bionet. Problemet bliver at få bestøvet dem, for det kræver normalt insekter, og de kan ikke leve isoleret i ret lang tid.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. juni 2021 kl. 14.24

I følge dette link burde det også kunne lade sig gøre at avle porrerfrø.
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=11

Hvis nogen har prøvet det og opgivet det igen, så vil jeg gerne vide hvorfor.

Jeg har et par stykker fra sidste år, som jeg har tænkt mig at give en chance i år.

Nyt svar til emnet »Hjemmeavlede køkkenhavefrø.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjemmeavlede køkkenhavefrø.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider