Forum

Kompostkværn eller ej

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 25. september 2020 kl. 11.02

Hej
Vi står nu igen med en masse grenafklip, som vi let kunne skaffe os af med via genbrugspladsen. Det bedste ville vel være at beholde al organisk materiale i sin have. Vi kan ikke få plads til det hele. Er en kompostkværn med valsesystemer en god løsning eller er der bedre løsninger?
På forhånd tak for hjælpen.
Vh
Annette

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. september 2020 kl. 12.02

Hej Annette Lundgaard

Det er en vurderingssag!

Vi kan hurtigt blive enige om, at det er en god ide at droppe turen til genbrugspladsen. Det er spild af energi. Desuden er det en godt ide at bevare kulstofholdige, organiske produkter i haven. Begge dele af hensyn til klimaet.

Men skal man kværne grene i en kompostkværn eller ikke?

Svaret må vel afhænge af, hvad man kan bruge materialet til. Man kan jo lave en kvasbunke eller et kvashegn af grenene, uden at kværne dem.

Man kan bruge de kværnede grene som flis på stier og som brunt jorddække under træer og buske. Man kan også lægge materialet på kompostbunken, hvor det efterhånden vil nedbrydes. Men kompostkværnen bruger jo også energi, og den larmer en del. Og den koster også noget i anskaffelse.

Jeg har selv en kompostkværn, som jeg har været ret tilfreds med. Jeg vil lige sige, at det betaler sig at købe en god kvalitet. Jeg bruger de kværnede grene som flis på stier og under bærbuske og hasler.

Mit kompostsystem er ikke af den avancerede slags. Jeg lægger bare plantemateriale i åbne kompostkasser, som jeg tømmer en gang årligt, i november måned – uanset indholdets art. Det endnu ikke færdigt omdannede materiale bliver lagt ud som jorddække i bedene. Jeg vil helst ikke have for meget grenværk i kompostkaserne. Så derfor kommer der ikke grene deri. Andre kan jo have andre kompostsystemer, hvor grene udmærket kan indgå.

Det er nu ikke altid, at jeg gider tage grenhakkeren frem. Den kommer i arbejde et par gange om foråret, men i løbet af sommeren nøjes jeg tit med at klippe grene i småstykker med beskærersaksen. Så er naboerne fri for at høre på larmen ;-)

Jeg håber, at mine erfaringer kan hjælpe dig med at beslutte dig.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 25. september 2020 kl. 12.28

Hej Doris Møller
Tusind tak for dit lange og nyttige svar. Det er meget hjælpsomt og nyttigt, synes jeg.
Mvh
Annette

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 25. september 2020 kl. 13.06

Hej Annette

Man kan leje kompostkværn i nogle byggemarkeder. Det gør jeg en gang eller to om året. Det koster nogle hundrede kroner.

Jeg bruger det kværnede materiale som jorddække i køkkenhaven, fordi min erfaring er, friskt grønt materiale som f.eks. græsafklip tiltrækker mange snegle, men det gør kværnede grene ikke i samme grad.

Mvh. Iben

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2020 kl. 17.31

Min erfaring siger mig at man som regel bruger en kompost kværn i de første år. Senere bliver den i redskabs skuret og så sker der som regel ikke mere med den.

Hvis du vil leje en kræver det at du har plads til dit affald i haven og det er virkelig meget man kan samle sammen på en sæson.

Selv bruger jeg kun lidt af mit haveaffald, som enten kommes i kompostbeholder en, til hønsefoder/strøelse.
Resten kører jeg på genbrugspladsen, så jeg ikke skal larme alt for meget i kvarteret. Men jeg har også kun ca 4 km til genbrugspladsen....

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2020 kl. 17.35

Og hvis jeg samler lidt storskrald sammen kan jeg have lidt haveaffald med være gang. Store grene blive brugt til brændsel...

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. september 2020 kl. 20.47

Hej Annette Lundgaard

Hvis du går efter den løsning, som du peger på i dit startindlæg - nemlig at bevare det organiske materiale i egen have er der en spændende dyrkningsløsning, som er gennemprøvet i jordbrug i Centraleuropa gennem flere hundrede år.
Dyrk udvalgte, næringskrævende planter uden krav til dybt muldlag i Hügelbede.

Der anvendes store mængder kvas, tykke grene og stammestykker plus halvomsat kompost og muldjord i opbygning af et Hügelbed.
Det kan være vanskeligt at få frø til at spire i Hügelbede. Så det er tættere på dyrkningssucces at forberede udplantningsplanter af de sorter, man nu gerne vil afprøve.
Bedet er velegnet til dyrkning af flerårige urter (fx sødskærm, løvstikke, kvan) i kombination med planter uden pælerod (fx løg, bladselleri, squash, græskar).

Man kan også gå efter en mangeårig kultur af fx blåbær. Er det målet kan man med fordel vælge kviste, grene og stammestykker af fyrretræer eller grantræer. Målet er at opnå den surhedsgrad i rodzonen, som blåbær foretrækker.

Der er rigtig god vandøkonomi for planterne i et Hügelbed - og når først planterne har fået rodnettet udbredt ned i "kernen" af Hügelbedet er det sjældent nødvendigt at vande.
Skal der vandes (tidligere end der, hvor jorden er stabiliseret af rodnet fra planterne kan enkeltplantevanding i en urtepotte nedgravet ved siden af udplantningsplanter være en god løsning.

Hvis du synes det lyder spændende er det let at finde mere information ved at søge på Hügelbed...

Venlig hilsen
Lone

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 25. september 2020 kl. 21.00

Igen vil jeg gerne takke for al jeres hjælpsomhed.
Måske er det en rigtig god ide at forsøge at leje en kompostkværn. Det er helt rigtigt, Lone Brems, jeg ville så gerne, om jeg kunne beholde al organisk materiale på matriklen, da det skulle være godt . Jeg har selv været med til at etablere Hugelbede hos andre, der var i gang med at lave have efter permakultur- principper. Jeg har også udset mig et sted i haven, hvor der kunne etableres et sådant. Måske skal jeg blot gå i gang. :-)
Tak til alle!

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2020 kl. 23.10

Det lyder spændende med de bede som Lone foreslår og jeg selv bruger, som før nævnt, også så meget af haveaffaldet på matrikel, så det er yderst begrænset hvad jeg kan køre væk fra haven. Dog er det mest græs med jord jeg kører væk. Hæk affaldet bruger jeg til at lægge omkring mine kompostbeholder så evt næringstoffer, der måtte gå til spilde bliver opsamlet og desuden hindres ukrudt...

Men med hensyn til at bruge en flishugger så ville jeg foreslå dig at hvis du bor i et villa kvarter, som jeg, at aftale med naboer/genboer om at have en fælles dag hvor i fliser affaldet, da jeg ved af erfaring at det er ikke alle, der bryder sig om lyden. Det samme gælder benzindrevne græsslåmaskiner og hunde, der gør... Men græsset skal man nu engang slå..

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2020 kl. 10.02

Hvis du neddeler grenaffald lidt med en beskærersaks eller en grensaks, så fylder det stort set ingen ting og er hurtigere end den typiske hobby-kompostkværn. Og fuglesang kan stadig nydes under arbejdet...

Mens man klipper kan man tildanne ris til brug i køkkenhave eller til støtte af stauder næste sæson - så er de lige ved hånden.

Det vigtigste er dog at du beholder materialet i haven og har du mere end grensaksen kan klare er en valsebaseret kværn absolut en mulighed.
Jeg ved ikke om de knivbaserede sælges endnu - helvedesmaskiner m ringe effekt.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. september 2020 kl. 10.18

Da min kværn gik død blev der ikke købt ny. Jeg synes der tager alt for lang tid. Grenene skal ikke blot igennem en af gangen. De skal også klippes til så der ikke er nogle Y'er eller skarpe knæk på dem. For en trailerfuld taler vi timer vs en halv time frem og tilbage til genbrugspladsen. Jeg vil kun anbefale det hvis man har meget små mængder.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2020 kl. 10.29

En 50 år gammel og 1500 m2 stor have giver rigtig meget arbejde til en kværn. Vores kværn bliver brugt ret ofte og flisen bliver i haven. Vi kører kun en sæk med skvalderkål og andet uønsket frøukrudt på genbrugspladsen.... ca. 1 gang om året, ved denne tid. Det kværnede materiale bruger jeg under og langs med hække og i bedene. Store grene kan vi lægge i et 35 m langt kvashegn i baghaven, på toppen af en motorvejsskrænt. Her ender der også affald fra rosenbeskæring og andre ting, som jeg ikke vil have i komposten. Det er gratis gødning og så småt at det formulder ret hurtigt. Hvis jeg mangler et lag grovere materiale i mine kompostdynger bruger jeg kværnet materiale.
Vi forstyrrer ingen naboer med kværnen. Det er måske et vigtigt incitament. Min gemal nyder arbejdet med at kværne, fordi det er effektivt og nyttigt.
Ingeborg

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2020 kl. 10.32

@Claus Madsen
Man skal jo købe en kværn i passende størrelse og med en kapacitet, der passer til formålet.
:-)Da en profi fældede vores 50 år gamle grantræ, jog han hele stammen igennem sin transportable flishugger! På een gang!
Ingeborg

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. september 2020 kl. 11.04

Mit indtryk er at de maskiner der markedsføres til private er lavet så man ikke kan få en hånd ned til valsen. Det sætter desværre en naturlig begrænsning for kapaciteten.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 26. september 2020 kl. 11.23

God pointe @Tom har i indlæg #9, synes ofte man lige skal bruge pinde til støtte eller til at markere at her er noget på vej op (så man ikke kommer til at træde sarte vækster ned).

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2020 kl. 12.26

@Claus Madsen
Vores kværn har en tyk tredelt gummilukker, så man ikke kan komme ned til valsen.
Ingeborg

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2020 kl. 14.36

Jo, forresten, hvis noget er for grenet eller tyk, har min gemal en tyk stok han stopper efter med. ( ps. Han har været sikkerhedschef i sine arbejdsdage:-).)
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 26. september 2020 kl. 15.00

Hej alle.
Tak for alle svar og gode råd. De er meget nyttige. Jeg har fået tilbud om at låne en kompostkværn med valsesystemer. Så får jeg lidt mere erfaring, tænker jeg. :-)
Vh
Annette

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. september 2020 kl. 10.38

En kompostkværn er et rigtigt godt stykke værktøj at have , min står parat året rundt ( virker ikke i frost da olien bliver stiv ) så når man har beskåret træer og buske osv så ryger det i kværner og når opsamlingskassen er fyldt så bliver det fordelt i hele haven i bede og langs hækken osv det holder på fugtigheden og giver en dejlig krummemuld med tiden , kan kun anbefales .

Nyt svar til emnet »Kompostkværn eller ej«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompostkværn eller ej

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider