Forum

Ormekompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Klausen, 5. juni 2020 kl. 23.14

Hej allesammen,

Jeg står med et luksusproblem. Jeg har nu i 3 år fodret en ormekompost der bare spiser og spiser. Den er nu halvt fuld (ca 50 cm) af tyk, fed og sort muld. Hvor er det bedst at bruge? skal jeg bare drysse det på som jordforbedring eller dyrke næringskrævende afgrøder som fx squach og kål? eller skal det indblandes i den ellers tøre lerjord?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 0.31

Du skal have den tømt for orme og det kan du gøre ved at fylde mere affald på og vande det og efter nogle uger vil ormene kravle op i det nye lag. Herefter er det bare at flytte dem. Sammen med affaldet og over i en ny beholder. Husholdnings kompost som det sikker er det du har er rigtig godt til nærings krævende planter som du selv skriver.
Jeg selv udlægger det i foråret i april måned, hvor jeg så enten lægger det på jorden eller kultuvere det lidt ned i jord overfladen. Hvilket for mig virker naturlig
Det spiller ikke så stor rolle hvilket af disse metoder du anvender. Derimod skal du ikke grave det ned.
Hvis du skal så eller skal udplante kan du, hvis du udlægger et for tykt lag, få problemer med spiringen da kompost har et høj ledningsværdi, dvs har for meget tilgængeligt næring, som hæmmer spireevnen

Jeg lægger ca 2 cm kompost ud til de mest næringsdrivende planter så som kål, imen jeg kun kommet 1 cm kompost på jorden, hvor jeg planter løg, kartofler mv. Samtidig supplere jeg med lidt gødning i form af tørrede hønsemøg. Det plejer at gå meget godt.

Nyt svar til emnet »Ormekompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ormekompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider