Skrevet af: S. Hooshyar, 11. maj 2020 kl. 9.56
Nogen som ved hvad det her er og hvorfor det har overtaget hele min have? Det virker som en slags slyngplante.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2020 kl. 10.07
Hej Hooshyar
Det er en snerle. Det ligner gærdesnerle. Den får i så fald nogle store smukke hvide blomster.
Har den selv blandt mine bærbuske og forsøger at rive den op, så snart jeg ser den ellers overtager den alt. Så vidt jeg ved er det den eneste måde at bekæmpe den på, i det den har rødder op til 2 meter ned i jorden.
Udsultningen (at fjerne grønne dele, så snart de ses) får dem ikke til at forsvinde helt, men hæmmer dem, så de er til at leve med.
Skrevet af: S. Hooshyar, 11. maj 2020 kl. 11.14
Det er også det jeg har gjort indtil nu men nu kravler de sku også ind i højbedene. Havde eller lagt aviser og ukrudtsdug da jeg lavede de bede.
Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2020 kl. 13.37
Hvor der er plads, skal jorden løsnes med en greb, så man kan trække så meget af rodstænglerne med op som muligt.
Deres energidepot ligger i jordstænglerne.
Skrevet af: S. Hooshyar, 11. maj 2020 kl. 15.47
Det har jeg nemlig bemærket men det virker ligeså uoverskueligt som en have fuld af mælkebøtter. Kan ikke komme til rødderne uden og ødelægge alt andet som står og vokser. Ik andet for end og klippe dem ned helt tiden. Forstår bare ikke hvordan de ligepludselig er kommet for de har aldrig været der før.
Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2020 kl. 16.22
På det billede du viser, kan (kunne, for nu er det nok væk) du godt stikke greben ned, og løsne jorden ned til 25-30 cm. Mens du forsigtigt trækker i roden, fortsætter du med at løsne jorden, hvor der er lidt modstand.
Skrevet af: S. Hooshyar, 11. maj 2020 kl. 16.34
Nu er det bare et tilfældigt sted jeg har taget billedet. Det er lidt svært at sætte et greb i bed med masser af planter uden og ødelægge rødder på tomat planter osv. De er overalt. Men ind imellem kan man dog hive et helt stykke op.
Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2020 kl. 17.56
Nej, du kan godt sætte en greb ned tæt på f.eks. en tomat og løsne jorden uden at tomaten tager det mindste skade.
Når greben er helt i bund, vipper du den 5-10 cm. Det løsner jorden uden at ødelægge selve bedet.
Så trækker du ganske forsigtigt i snerlen, mens du løsner yderligere, måske flytter greben til et andet sted, så snerlens rodnet kan trækkes op.
Der bliver stadig noget tilbage, men jo mere, der kommer op, des længere tid går der, inden du ser den spire op igen.
Og så snart den spirer, skal den have en tur mere.
Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2020 kl. 8.29
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 12. maj 2020 kl. 8.45
Min erfaring siger mig, at man skal fjerne så meget som muligt, så snart man ser det.
Det er ikke nok blot at skuffe bedet.
Jeg har oplevet at der blev dannet en kæmpe "rodklump" under en række fliser, selv om det overjordiske blev fjernet jævnligt.
Skrevet af: S. Hooshyar, 12. maj 2020 kl. 9.40
Jeg syntes nemlig også at jeg har nemmere ved at hive større stykker op af jorden når selve planten i sig selv har en hvis størrelse. Jeg ved så ikke hvad der forgår af roddannelse under jorden osv. Måske så gør man det værre ved at vente som Lars siger.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.11
Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er det her?