Forum

Super køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 10. maj 2020 kl. 22.42

Hej, jeg skal til at flytte og får en stor have. Har dyrket lidt småting de sidste par år, men vil gerne se om jeg ikke kan dyrke en hel masse af det vi spiser.

Jeg vil meget gerne høre om hvad i tænker om min plan :)

Det jeg tænker er et Polytunnel Drivhus 4x6,25x2,40m, og et helt almindeligt glas drivhus.

I min nuværende have, og der hvor vi flytter til, er vi omgivet af naboer, hvilket gør det tæt på umuligt at holde sneglene ude. Og det er simpelthen bare så træls at slås med hele tiden.
Jeg tænker derfor om jeg skal dyrke alt i højbede ? og om det egentlig er løsningen på snegle problemet ?

Det er vel ikke så slemt i drivhuset da man bedre kan kontrollere området. Men i resten af haven ville jeg gerne have kartofler, kål bønner, jordbær ect.

Jeg har set en del med "no turn" hugel kultur hvor der bare bliver tilføjet nyt kompost øverst i bedet hvert år, men ellers får det lov til at passe sig selv. Og så ville jeg få fat i noget bølge blik og bygge højbede af i noget der ligner 1,5 x 3 m. Undskyld den lange post :) men jeg vil meget gerne høre fra jer erfarne køkkenhave dyrkere hvad i har af smarte løsninger. mvh Anders

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2020 kl. 10.47

Hej Anders Lindberg

For at vide hvad vi snakker om, skal vi lige afklare, hvad der menes med ordet ”højbed”. Ordet har traditionelt været brugt om bede, der ikke nødvendigvis rager op over jordoverfladen, men tværtimod er dybe eller snarere dybt muldede. Men i de senere år har byggemarkeder og ugeblade brugt ordet højbed til at betegne plantekasser af forskelligt materiale, fortrinsvis træ. Jeg kan forstå, at det er den sidste slags højbed, du tænker på at lave, men af bølgeblik, forstår jeg.

Men ligegyldig hvilken slags højbed du vil lave, så tror jeg, at det bliver vanskeligt at stoppe sneglene. Jeg kender i hvert fald en have, hvor sneglene ikke lader sig gå på af den smule forhindring. For at have salaten i fred har haveejerne plantet den i et stort kar, der står inden i et endnu større kar, og der er 10 centimeters luft mellem de to kar. Det kan holde sneglene ude af salaten! Men er der så mange snegle i år? Jeg har kun set nogle enkelte. Måske bliver snegeleplagen slet ikke så slem i år. Men også jeg synes, at det er beklageligt, at visse naboer ikke gør noget for at stoppe snegleplagen på deres grund, men bare sender problemet videre til andre.

Sådan som jeg forstår det, så overtager du den nye have snarest. Så måske skal du bare kaste dig ud i det i år, men måske skal du ikke investere alt for meget energi og alt for mange penge i det, men hellere vente, til du ved mere om, hvordan du vil gribe det an.

I mellemtiden kan du læse nogle bøger. Nu åbner bibliotekerne vel snart igen. Jeg vil tro, at det er bøger om permakultur, du skal have fat i. Så vidt jeg husker, læste jeg om hügelbede i denne:

www.saxo.com/dk/den-spiselige-permahave_birgit-rothmann_epub_9788793679023?gclid=CjwKCAjw7-P1BRA2EiwAXoPWA2V6SiGt4o0o4s9nvBMGmxbbvoqwHcyvRgUa9XKzDn9UmkH6hAsAjBoCdtMQAvD_BwE

M.v.h.

Doris Møller

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2020 kl. 11.54

Hvis du hegner køkkenhaven inde mellem to hegn, og har løbeænder gående mellem hegnene, kan der ikke slippe snegle gennem.
Jeg vil anbefale, at du bruger den oprindelige model af højbede.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2020 kl. 18.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. maj 2020 kl. 18.17

Hej Anders. Inden du evt. køber vagtdyr, fælder og forhindringer må du prøve at få en idé om problemets omfang det nye sted. Hos mig forekommer den ibirske skovsnegl men det er af en eller anden grund aldrig blevet til en masseforekomst som kræver så drastiske midler.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2020 kl. 20.09

Ja, når der er balance i haven, forsvinder skadevolderne - så er de kun naturligt forekommende dyr i haven.
For mange år siden havde vi mange dræbersnegle (iberiske skovsnegle), men efter to till tre år indfandt balancen sig igen i haven. Måske er der flere pindsvin end tidligere, eller også har solsortene måske lært at spise dem, mens de er små, eller??

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.12

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Super køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Super køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider