Skrevet af: Hans R., 1. maj 2020 kl. 9.37
Jeg er ved at anlægge et jordbærbed på friland (der er fuld sol og frodig midtsjællandsk muld), men hvilke sorter skal jeg vælge.
Jeg ønsker to sorter (ikke remonterende), en tidlig og en sen.
1. prioritet: sorterne skal være sunde (mindst muligt modtagelige for div. plantesygdomme).
2. prioritet: sorterne skal være velsmagende.
3. prioritet: højt udbytte
-nogen bud?
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2020 kl. 10.41
Jeg vil foreslå Malwina som den sene. Honeyeye kunne være et bud på den tidlige. Den er lidt syrlig men i god balance synes jeg. Med de to kommer der en pause i mellem for de er yderpunkter af høsttid. Der er lige kommet nogle sorter som skulle være mere aromatiske men jeg kender ikke til nogen dyrkningserfaringer.
Skrevet af: Hans R., 1. maj 2020 kl. 10.48
Tjaa…. Der kommer hele tiden nye sorter. Men de er ofte på licens og dermed udenfor privat havebrug, desværre.
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2020 kl. 11.02
Plantecentrene er ikke gode til at tage nye sorter ind. Jeg købte mine Malwina direkte hos forædleren og der kan man også få mange andre sorter som ikke er til at opdrive i de fysiske plantecentre.
Skrevet af: Hans R., 1. maj 2020 kl. 11.16
Det lyder spændende.
Har du kontakt-info til forædleren.
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2020 kl. 11.46
Den information ville jeg selvfølgelig gerne dele med alle som læser tråden, men vi har nogle enkelte brugere som nidkært rapporterer den slags indlæg som "reklame". Du får den på en privat besked.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2020 kl. 13.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 14.15
Fy F. Christensen.. Fy.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2020 kl. 14.33
Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 18.32
Det skulle ikke undre mig at de vikke have penge for dem, hvis man spurgte dem. Derfor spørger man dem ikke...
Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2020 kl. 19.34
Skrevet af: Tine Horsum, 2. maj 2020 kl. 3.20
"Polka" synes jeg er god. Snittet ned i en skål fuldfed Acido fra Thise- er det god morgenmad. Mmmm. ;-)
Honeye- kan jeg altså ikke lide, den har ikke den der næsten jordagtige smag, som jeg synes et godt jordbær skal have. Men den er måske god til frysning/syltning.
----
Stiklinger skal da, i følge overtroen, stjæles!
Mvh
Tine
Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2020 kl. 19.28
Den gamle phønix jordbær var også et godt bær, men udbyttet var ikke så stor. I dag foretrækker jeg Korona, som giver mange store bær, der er søde.
Jeg købte bogen "smag af jordbær" af Maren Korsgaard og fandt ud af at der var kommet mange flere nye sorter til, så der er nok af vælge imellem..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærsorter?