Forum

Flytning af rabarber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. april 2020 kl. 13.18

Jeg ville gerne kunne tage en fin og sund rabarberplante fra haven med til min datter på lørdag. Kan det gå at grave den op nu, eller bør jeg vente til efteråret?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2020 kl. 14.57

Skal du have den med på lørdag, så er det i dag, du skal grave den op og sætte i en potte.
Bliver den gravet op nu, vil den nok ikke give mange rabarber i år - den skal jo komme sig efter flytningen.
Men planten skal nok overleve.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. april 2020 kl. 16.57

Tusind tak for svar, Lars Holt. :-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. april 2020 kl. 20.49

Og den giver rababer i år......

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 20.59

Den vil give lidt rabarber, men ikke af betydning, især ikke hvis du har delt en lille knold, men jeg vil vente med at tage rabarber fra den i de første 2.år fra plantning, da den bruger alt den energi den kan få. Jo mere du høster fra den jo mere "slider" du på den. Efter 3 år vil den som regel være rigelig at høste af.

Men andre må gerne være uenig med mig omkring dette..

Som gødning er hestemøg rigtig godt.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. april 2020 kl. 21.51

Tak skal I have I hjælpsomme og kloge havemennesker. Hun skal jo have en rigtig flot plante. Pyt med udbyttet i år. Jeg vil kunne levere masser af rabarber til hende fra mine planter.
Hestemøg er først aktuelt efter Sct hans formoder jeg?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. april 2020 kl. 21.51

Tak skal I have I hjælpsomme og kloge havemennesker. Hun skal jo have en rigtig flot plante. Pyt med udbyttet i år. Jeg vil kunne levere masser af rabarber til hende fra mine planter.
Hestemøg er først aktuelt efter Sct hans formoder jeg?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 21.58

Hvis du ikke høster af den sker der ikke noget, men nu hvor det er ved at være varmt i vejret ville jeg ikke anbefale at lægge frisk gødning ud , men engang til marts næste år vil det være en god ide.

Men hvis du har en halv spand kompost ville dette være super gødning at benytte.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2020 kl. 22.38

Det vil da være fint at dække den med hestemøg til efteråret. Det beskytter mod frost, og gør gødningen lettere tilgængelig til foråret.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 23.42

Jeg har også gjort som dig Lars og udlagt min friske gødninger, bestående af heste og halm, ud om vinteren dvs i januar måned, da jeg mente at den dels havde en jord dækkende virkning og gødningen ikke vil blive udvasket når det regnede, men jeg læste på haveselskabet en meget god artikel, hvor det anbefales at man lagde sin gødning ud om foråret, da ca 25 procent af gødningen blev udvasket og hvis det er rigtigt er der ingen grund til at være "tidlig ude".

Husdyrgødning bringes typisk ud én gang om året, og det er bedst at gøre dette om foråret - både for planterne og miljøet.

Hvis man lægger husdyrgødningen ud om efteråret, vil ca. 25 % af hele den tilførte kvælstofmængde går til spilde i stedet for at komme planterne til gode. Det kan skade natur og miljø, da kvælstofforbindelserne kan sive ned gennem jorden og ender i søer, vandløb og drikkevand.

Kvælstof kan også fordampe fra gødningen som ammoniak. Derfor er det bedst at grave gødningen ned med det samme, i stedet for at lade den ligge oven på jorden. Allerbedst er at så grøngødningsplanter, da disse opsamler gødninger og forbedre jorden under væksten.

Kilde : Haveselskabet.dk

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 1. maj 2020 kl. 11.34

Tusind tak for jeres hjælpsomhed! :-)

Nyt svar til emnet »Flytning af rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af rabarber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider