Skrevet af: Simon Stochholm, 26. april 2020 kl. 10.15
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om elmsfeuer er den eneste rabarbersort der kaldes jordbærrabarber eller om der også findes andre. Med andre ord, hvis man køber en rabarberplante som blot hedder jordbærrabarber, kan man så automatisk gå ud fra at det er elmsfeuer?
Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2020 kl. 11.12
Jeg mener at elmfeuer kaldes vin rabarber, men der er noget usikkerhed omkring dette. Jeg har 2 rabarber, hvoraf den ene er en vin rabarber og den gror i øvrigt meget meget langsom. Jeg havde en jordbær rabarber, som i øvrigt gik ud for mig.
Hvorfor vil du dyrke jordbær rabarber? Jeg mener kun at det er farven, hvor jordbær og vinrabarber er mere rød, der gør dem forskellige, ikke smagen.
Viste du i øvrigt at den rabarber mange har i haven vokser vild på Island? Jeg viste det hellere ikke, men såå det, da jeg var der oppe før coruna krisen.
Svenskerne har desuden skrevet en bog om rabarber og det er spændende læsning.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2020 kl. 13.49
@Simon
Jeg kan ikke lige svare dig på dit spørgsmål, men læs denne artikel fra Karna:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/764.html
Og jeg kan tilføje, at der ifølge min erfaring kan være stor forskel på smagen af rabarber, hvilket nok i overvejende grad skyldes forskelligt indhold af oxalsyre i de forskellige sorter. Vi har to sorter i haven, en sort der er MEGET stor og MEGET syreholdig og så en jordbær/ vinrabarber type som selv jeg kan holde af her i foråret. Den store sort stod her da vi købte ejendommen for 29 år siden og den byder jeg kun mennesker der påstår at rabarber skal være så syrlige som muligt - personligt tror jeg den kan slå ihjel ;-D
Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 12.55
Bonderøven havde et tip til hvordan man kan mindske oxalsyren i afsnittet igår. Det så nemt og godt ud. Han satte en spand over hele planten for at forhindre den i at få sollys, jeg har aldrig set så flotte rabarber før!! Så her til morgen har jeg forsøgt det sammen selvom det burde have været gjort i starten af april. Det kunne jo være at din 29 årige plante kunne komme til at smage helt godt 😜 det er da et forsøg værd!!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Typer af jordbærrabarber