Forum

Klipning af æbletræ hvordan

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karsten Dybro, 25. april 2020 kl. 8.18

Hej alle sammen
er det nogen af jer som ved hvordan jeg klip det her æbletræ

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. april 2020 kl. 9.48

Hej Karsten Dybbro

Uhh det er svært at svare på - for hvad er det du gerne vil have, at der sker ?
På en måde kan man sammenligne det med at tage et kørekort - det kræver at man tager imod andres erfaringer og de regelsæt, der nu findes...

Jeg vil foreslå dig, at du skaffer dig et overblik over mulighederne for at opnå det resultat, du gerne vil gå efter ved at anskaffe Jørgen Vittrup's bog "Beskæring - sådan får du mere lys og bedre frugt".
Når du har valgt, hvilken form, dit træ gerne skulle have i fremtiden er det egentlig meget enkelt at bruge Vittrup's anvisninger.

Almindeligvis ville jeg have anbefalet et lån på biblioteket - men det har vist desværre lange udsigter, før det igen bliver muligt ;-).
2. udgave fra 2011 kan stadig købes på bogmarkedet

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. april 2020 kl. 19.27

Hej Karsten
Enig med Lone at du først og fremmest skal finde ud af den form du vil have på træet.
Dernæst kan du godt få lidt råd. Det er nemmest, hvis træet kun har een gennemgående stamme og så med op til 4 sidegrene pr. 40-50 cm op ad stammen, disse må gerne være så vinkelrette fra stammen som muligt, for at de bedre kan bære noget frugt af betydning, grene med en vinkel spidsere end 50 grader vil ofte være for spidse til at være langtidsholdbare, for de har kun årer i nedadgående retning, de andre har også i opadgående.
Dernæst er beskæringstidspunktet for æbletræer og for den sags skyld alle andre træer, august - og du kan også gøre det i måneden før og måneden efter. Svenskerne kalder det for JAS beskæring - efter første bogstav i månederne.
I sensommeren opnår du at træet hæmmes i vækst, når det beskæres og dermed får du ikke så mange vanskud og træet lukker sårene lynhurtigt på det tidspunkt og der er så ikke så stor risiko for svampeangreb i sårpunkterne.
Husk at når du beskærer, skal du fremover beskære hvert år om ikke andet, så for at bevare formen og undgå uhensigtsmæssige grene.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. april 2020 kl. 19.44

Hej Karsten Dybro

Så vidt jeg kan se, er der ca. 5 træer i billedets forgrund og flere bagved. Efter min mening, står de forreste for tæt. Nu ved jeg jo ikke, hvilke grundstammer, der er valgt. Men hvis det er en almindelig stamme, plejer jeg at beregne ca. 5 meter mellem hvert frugttræ. Og et af træerne står tæt på et halvtag. Man plejer at sige, der skal være 2,5 meters afstand til bygninger. Mens du overvejer, hvordan du løser disse problemer, kan du jo beskære frugttræerne. Men som der står i indlægget ovenover er det bedst at beskære om sommeren, dvs. at du har rigeligt med tid til at læse, hvordan det skal gøres.

God arbejdslyst ;-)

M.v.h.

Doris Møller

4 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2020 kl. 20.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. april 2020 kl. 21.53

Jeg læste lige i en artikel om træer i Australien efter deres store skovbrande, at grene i kronen udsender et hormon, der forhindrer "barkknopper" i at spire. Men når de grene er væk, vil træet sætte nye grene fra "barkknopper" længere nede. Der ikke noget dæmperhormon mere.

Og så tænkte jeg: Ja, selvfølgelig, det er derfor beskæring giver nyvækst (som i vanris).
Man siger jo også, at beskæring følger saksen. Og det betyder, der kommer mere nyvækst, hvor man har beskåret.

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2020 kl. 22.57

Der var en Ole Kristian, der den 20 april havde lavet en god artikel om beskæring og lagt en link herind, men jeg kan se at den er slettet af administrator igen.

Jeg har tidligere foreslået Politiken beskæring bog, men der findes en masse andre bøger eller nettet. , så det er bare en tur på nettet nu hvor vi ikke kan komme på biblioteket.

Nyt svar til emnet »Klipning af æbletræ hvordan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klipning af æbletræ hvordan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider