Skrevet af: Line Kristensen, 21. april 2020 kl. 11.56
Hej alle
Jeg har lige to spørgsmål.
Vi har bygget en række højbede i trykimprægneret træ og beklædt det med bassinfolie hele vejen rundt indeni og filtdug i bunden og skal nu til at fylde dem med jord.
Men nu bliver jeg altså helt i tvivl.
Er det okay at dyrke grøntsager i dem nu? Jorden har ingen kontakt med træet og bassinfolien står til ikke at udskille nogle skadelige stoffer?
Derudover, så har vi lavet et lille lavt hegn til at holde en lille jordvold på en lille meters bredte mod naboen, hvor vi egentligt ikke ville lave noget og har derfor ikke beklædt det. Men nu overvejer vi så at stille et par bærbuske alligevel. Men er det en skidt ide? Der er jo masser af kontakt med naboens jord og jorden under. Men der er jo jordkontakt med træt i siden 🤔
Skrevet af: Line Kristensen, 21. april 2020 kl. 11.57
Uddybning - jordvolden er kun en meter på vores grund. Hos naboen er det hele deres have.
Skrevet af: Lone Brems, 21. april 2020 kl. 15.50
Hej Line Kristensen
Bassinfolie og filt ( ? = ukrudtsdug. Begge dele er fremstillet af mineralsk olie og har mange gode brugsegenskaber. MEN de nedbrydes langsomt mekanisk og kemisk og efterlader mikro- og nanoplast i den jord, som de har kontakt med.
Ingen ved præcist hvad eventuelle skadevirkninger er - kun for regnorm er der afsluttede studier. Regnorm trives dårligt på steder med plastmateriale i jorden - de får nedsat deres væksthastighed. Man kender ikke virkemåden helt til bunds - men antager, at der er tale om hormonforstyrrende stoffer, som udskilles enten direkte til jordpartikler eller i regnormenes fordøjelseskanal. Man kender ikke skadevirkninger på andre jordlevende organismer - men der forskes fortsat.
Mikro-. og nanoplast er så at sige umulige at fjerne fra jorden - og meget bedre går det ikke at fjerne det delvist nedbrudte bassinfolie og ukrudtsdug efter at det har ligget i jorden fx 15 år.
Til den tid er der alene afbrænding som kan anvendes som bortskaffelsesmetode, fordi materialerne er tilsmudset af jordpartikler.
Hvis materialerne ligger i jorden og ikke bliver forsøgt samlet op og fjernet, er der en meget lang samlet nedbrydningstid for begge materialer. De er hundreder af år om at blive helt nedbrudt.
Så der er flere grunde til at undgå at anvende disse materialer i urtehaven....
Trykimprægnerede træ kan være imprægneret efter forskellige regelsystemer.
Hvis i har valgt træ, som er imprægneret efter dansk standard skal det være mærket "NTR" - det opfylder Miljøstyrelsens krav til de kemiske midler, der bruges i forbindelse med imprægneringen.
Miljøstyrelsens anbefaling er at træ efter denne mærkningsordning ikke anvendes til højbede med krydderurter, grøntsager eller surbundsplanter - men gerne til legehuse, terrasser, gyngestativer oma i haven.
Hvis træet ikke er mærket med NTR skal I være opmærksomme på, at der kan være anvendt andre kemiske midler i forbindelse med imprægneringen. Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at der kan ske frigivelse af stoffet krom, som kan give hudirritation og allergiske reaktioner.
Uanset hvor kort eller lang tid I anvender træet i haven er det vigtigt, at det efter endt brug bortskaffes på en forsvarlig måde - det betyder, at det skal afleveres til genbrugsstationen efter de der gældende regler.
Så hvis du vil bruge din tvivl konstruktivt sætter du dit nuværende projekt på "stop" og går efter i stedet for at anskaffe ikke-trykimprægneret træ - vel vidende, at det har en levetid på mellem 4 og 15 år (yderpunkterne er græntræ med 4 år - og egetræ med 15 år eller mere).
Bassinfolie og filt (ukrudtsdug) kan helt udelades, hvis der anvendes ikke-trykimprægneret træ.
Det du skriver om jordvolden og muligheden for at plante bærbuske er ikke helt let for mig at forstå - så jeg vil nøjes med at gøre opmærksom på, at de fleste almindelige bærbuske trives bedst, hvor de får sol i pænt mange dagtimer.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 16.04
Hvis du har brugt nyt NTR mærket træ ville jeg have nogle betænkeligheder. Så lever det op til nordiske miljøregler og vil være imprægneret med en kombination af kobbersalte og organiske svampemidler som dem der bruges i konventionelt landbrug. Tidligere var trykimprægneret træ behandlet med krom og arsensalte som har en helt anden farlighed. Meget af det "grønne" træs dårlige ry stammer fra dengang.
Man kan selvfølgelig ikke sige at trykimprægneret træ er et økologisk produkt, så der skal nok være nogen som har en anden mening end jeg.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 16.05
Jeg blev afbrudt i skrivet, kan se at Lone kom først ;-)
Skrevet af: Line Kristensen, 21. april 2020 kl. 18.07
Tak for jeres svar!
Lone - jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår helt hvad du mener med det du skriver, ift hvad jeg spørger om.
Jeg har netop valgt bassinfolie da det er beregnet til kontakt med dyr / fisk, og med planter og er vandtæt og fordi der på hjemmesiden hvor det er købt står der at det ikke udskiller skadelige stoffer? - er det det som der er lavet undersøgelser på, eller er det på plastik generelt?
Jeg har foret siderne med det for ikke at jorden indeni komme i kontakt med træet eller at vandet siver ud og kommer i kontakt med træet.
Ift nedbrydning og afskaffelse, så er det højbede og derved ikke noget der er gravet ned og “bliver efterladt”. Træet i højbedene har så at sige ingen rigtig kontakt til anden jord. Og bliver ikke bare glemt. Og vi skal selvfølgelig nok skaffe os af med det på den korrekte måde når tiden engang kommer. Det giver da sig selv ville jeg mene?
Claus - mangler du et IKKE i din første sætning? Træet er mærket ntr AB mærket.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 19.27
Jo, det gør da også:-)
Skrevet af: Lone Brems, 21. april 2020 kl. 19.29
Hej Line Kristensen
Det som er undersøgt er plast generelt - og med det sagt er der
naturligvis forskel på hvor hurtigt den mekaniske nedbrydning sætter ind. En tynd plastpose rives lettere i stykker end en plastplade....
Men det ændrer ikke ved, at plast - og det gælder uanset om det betegnes som bio-nedbrydeligt eller ikke - nedbrydes meget langsomt.
Og det ændrer heller ikke ved, at der sker mekanisk nedbrydning - så der efterlades mikro- og nanoplast i jorden, der hvor et givet plastmaterialet har befundet sig.
Og endelig er det ikke færdigundersøgt, hvilke skader mikro- og nanoplast kan forårsage på levende organismer.
Læs evt mere om aktuel forskning på videnskab.dk - fx artiklen
Hvorfor har naturen svært ved at nedbryde plastik (19.09.2019)
Så disse forhold taler ud fra et forsigtighedsprincip for ikke at anvende plastmaterialer i udlagt (til hvad for et formål det nu måtte være) i naturen.
Du skriver i indlæg nr 5, at det trykimprægnerede træ I har anvendt er NTR mærket; læg mærke at Miljøstyrelsen anbefaler, at det ikke anvendes til højbede, hvor der dyrkes krydderurter, grøntsager og surbundsplanter.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 20.06
Hej Lone. Kan du evt.give et link til mst 's anbefalinger?
Skrevet af: Lone Brems, 21. april 2020 kl. 21.05
Hej Claus K Madsen
Ja det kommer her - gå ind på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Vælg Affaldsfraktioner - Imprægneret træ.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 21.18
Hej Lone. Tak for det. Som jeg læser siden drejer det sig om genbrug af gammelt imprægneret træ. Tidligere var det jo populært at bruge gamle jernbanesveller ol som var imprægneret med cresot, arsen osv. Jeg savner belæg for at mst fraråder nyt NTR mærket træ.
Skrevet af: Lone Brems, 22. april 2020 kl. 10.02
Hej Claus K. Madsen
Jeg er ikke helt enig med dig - Miljøstyrelsen tager forbehold på grund af begræset viden:
Læs med her:
Citat fra Mijøstyrelsens hjemmeside om affaldsfraktioner:
"Kan legeredskaber og havekomponenter af imprægneret træ være farlige?
Kreosot indeholder flere stoffer, som anses for at være kræftfremkaldende. Når eksempelvis jernbanesveller omkring sandkasser og bede udsættes for varme på en sommerdag, bliver kreosot-olien flydende. Derved er der risiko for hudkontakt. Dette kan give hudirritation og øge risikoen for at blive udsat for de kræftfremkaldende stoffer. Desuden vil svellerne på varme dage kunne give lugtproblemer (lugt af tjære).
Arsensalte er kræftfremkaldende. Der sker løbende udvaskning af arsen fra CCA-imprægneret træ eksempelvis på legepladser, og dermed er der risiko for, at man udsættes for de kræftfremkaldende stoffer.
Træ imprægneret med andre midler forventes ikke i samme udstrækning at være sundhedsskadeligt. Dog er viden herom begrænset, og man bør derfor være varsom med at anvende imprægneret træ til legeredskaber, bede m.m., især når man ikke ved, hvilket middel træet er imprægneret med. Imprægneret træ bør heller ikke anvendes i forbindelse med fødemidler, herunder køkkenhaver".
Så jeg fastholder på baggrund af denne information min opfattelse af, at trykimprægneret træ (uanset om det er mærket NTR eller ej) ikke bør anvendes i forbindelse med køkkenhaver.
Dermed være ikke sagt at NTR-mærket træ anvendt som ramme i en køkkenhave giver uoprettelige skader i mange år frem - men det kunne vise sig at den menneskelige opfindsomhed og pengetrang på feltet levetidsforlængelse af træ alligevel viste sig at overtrumfe de mulige langtids-skadevirkninger - som altså endnu ikke er undersøgt og dokumenteret. Det er sket før - jeg nævner blot i flæng DDT, Teflon og Neonikotinoider.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2020 kl. 11.49
Selvfølgelig skal man ikke bruge trykimprægneret træ - hvis det ikke er nødvendigt! Kobberindholdet ligger mellem 0,1-0,2 % af træets vægt og kan over 25 år udvaskes ca. 1 % om året for den overjordiske del.
Kilder: Frøslev Træ og Træ.dk
Husk at spise økologisk brød hvis du er bekymret for trykimprægneret træ - samme gruppe af svampemidler som er i tryktræ sprøjtes på de konventionelle kornmarker. Nok en større kilde end stolper i jorden :-D
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2020 kl. 12.40
Hej Lone. Jeg synes det er mærkeligt at oplysningen kun findes på en side om affaldstræ/genbrugstræ hvis mst ønsker at advare mod nyt NTR mærket træ.
Nu har jeg prøvet at skrive til dem, så må vi se hvad de siger.
Hej Tom. Jeg er ikke så bekymret over kobberet. Vi skal jo have noget kobber (det findes faktisk i multivitamin piller). Kobber har været meget brugt til at sprøjte økologiske vindruer sydpå. Jeg ved faktisk ikke om det stadig er tilladt. Kobber bruges også som fodertilskud til svin (også økologiske) så via husdyrgødningen kommer det også ud til planterne.
Så der er nok at bekymre sig om inden man når til den begrænsede afsmitning fra tryktræ i haven.
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2020 kl. 13.00
Jo, kobber bliver brugt til at sprøjte vindruer sydpå, også de økologiske. Det må ikke bruges i Danmark.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2020 kl. 13.51
Hej Claus
Kobber fra tryktræ bekymrer heller ikke mig men så vidt jeg ved er der marker ved svinebrug hvor kobberindholdet er meget høj - tror det er produktion af smågrise.
Jeg fik tilsendt en risikovurdering af ntr-træ efter henv t MST men har den ikke mere På baggrund af den og min manglende økonomiske formåen blev det nyt-a stolper frem for eg og robinie - ca 65 stolper.
Ja vi bruger kobber som mikronæringsstof men det gør vi jo også med krom og andre metaller - dosis du ved :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2020 kl. 8.58
Blot til orientering, så skrev jeg til MST den 22/4 og fik et svar på under en halv time. Desværre var det bare nogle banaliteter som et skolebarn måske kunne have glæde af.
Jeg skrevet pænt tilbage og spurgt igen om MST anbefaler at man undgår nyt, NTR mærket, træ i f.eks. plantekasser. Jeg venter stadig...
@Tom, dosis det er nemlig rigtigt. Dosis man får fordi bærbuskene står i nærheden af en støttemur i tryktræ vil jeg tillade mig at antage er ok.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2020 kl. 9.43
@Claus
Ikke fordi jeg mener, at trykimprægneret træ skal bruges ukritisk, men tager vi udgangspunkt i NTR-træ, er risikoen for migration af aktivstoffer til fødevarer vist rent teoretisk.
En reel risiko dog er når man arbejder med træet - hudkontakt og indånding af støv - imødegås nemt ved brug af værnemidler / udsugning:)
God fornøjelse med håndfaste svar fra MST :-)
Spørg efter risikovurderingen - den vil du kunne "oversætte" til mange her på forum!
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2020 kl. 11.00
Vi er vist for en gangs skyld ret enige Tom. I det hele taget skal man nok passe lidt på når man saver i "holdbart træ" for selv det naturligt holdbare kan indeholde nogle stoffer som ikke er så gode at få på huden eller i øjet. Worst case er nok taks, men jeg har ikke overblik over de forskellige træsorter mht dette.
I forhold til forarbejdning af tykimprægneret træ synes jeg det er en god ide at anvende værnemidler og også sørge for at få samlet savsmulden op og bortskaffet korrekt.
Ud over prisen som du er inde på, så er der også tilgængeligheden til hinder for "bare" at bruge naturligt holdbart træ til alle projekter i haven. Det er jo ikke ude i byggecentrene. Højest nogle terrassebrædder kan man få. Så skal man til at købe det over nettet og det er ikke engang så let heller. Lærk har jeg engang fået hjem som reelle brædder og stolper, men når folk begynder og snakke om eg osv... Hvor skal man få det fra?
Ved lejlighed vil jeg prøve at se om jeg kan "bypasse" MST's kommunikationsafdeling og skrive direkte til en med forstand på det her. Det er nok det eneste håb for at få noget ordentligt info.
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2020 kl. 14.20
Så kom der alligevel et svar. Jeg gengiver det nedenfor i hele sin længde undtagen medarbejdernes navne. Så er i lige så meget klogere som jeg!
"Kære Claus,
Jeg svarer lige på vegne af min kollega, XX. Miljøstyrelsen arbejder i og for sig kun med selve godkendelse af den trykimprægnering der er anvendt. I tilfælde af NTR-mærket træ, vil imprægneringen være godkendt. Dog kan du finde gode råd om anvendelse af trykimprægneret træ på sider som Bolius videnscentret: www.bolius.dk/trykimpraegneret-trae-godt-og-skidt-17626
Her nævner de bl.a., at det frarådes at dyrke grøntsager i bede hvor jorden er i direkte kontakt med det trykimprægnerede træ. Hvis du vælger at bruge trykimprægneret træ som bed til at dyrke grøntsager i, ville en anbefaling derfor gå på, at du sørger for at beklæde bedet indvendigt, så det ikke kommer i direkte kontakt med jorden.
Jeg vil råde dig til, at tage kontakt til fødevarestyrelsen for god ordens skyld, da de eventuelt kan have andre indvendinger i forhold til din problemstilling.
Med venlig hilsen
YY "
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed i imprægneret træ med bassinfolie