Forum

Frostsvedne kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 20. april 2020 kl. 6.46

Ja, det måtte jo ske og det er selvfølgelig min egen skyld. Nogle af mine kartofler er blevet svedne af frosten, selv om jeg lagde fiberdug over dem. Kan de reddes? Ellers vil jeg tage dem op og straks så noget andet.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2020 kl. 7.07

Godmorgen Mette Lund

Gi dem en chance - de skal nok klare skærene !
Men det tar' lidt tid...

Grunden til optimismen ligger i, at kartoflerne jo har gang i rodsætning og har haft energi nok til at sende skud ovenud.
Jordtemperaturen (måles i 10 cm dybde) er pt på ca 7 grader og prognosen for kommende ugestid ser fornuftig ud - så der hvor rodsætning og skuddannelse sker ( i 8 - 10 cm dybde) har kartoflerne det OK.

Men DMI varsler flere frostnætter, så måske kan du finde en måde, så der kan skabes afstand mellem de grønne skud og fiberdugen. fx med nogle brædder på højkant langs rækkerne eller ståltrådsbuer indtil nætterne bliver lidt lunere. På den måde sikrer du, at væksten fortsætter og at der ikke kommer flere frostskader.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. april 2020 kl. 7.47

Hvis der kun er kommet nogle få blade op skal de nok klare sig. Du kan eventuelt hyppe mere jord op over rækkerne.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2020 kl. 10.53

Det sker stort set for mig hvert år med de kartofler jeg lægger 20. marts. Men kartoflerne gror videre.
I år er jeg dog i tvivl om det er frostskade, eller forbrænding. Jeg var for længe om at tage plasten af, så der kun var fiberdug over kartoflerne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 20. april 2020 kl. 17.09

Tak. De får en chance til. Jeg har løfte fibernettet lidt op.

Nyt svar til emnet »Frostsvedne kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frostsvedne kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider