Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2020 kl. 14.14
Jeg undrer mig over, at ærter anbefales sået i midten af april. Hvad er grunden til det? Er det rester fra den gang vi havde sne i marts måned?
Jeg starter med at så ærter på friland den 1. marts, hvis jorden er mindst 4 grader varm.
Jeg har desværre endnu ikke lavet et kontrolleret forsøg, og jeg dyrker kun 8 forskellige ærter. Jeg sår den enkelte sort i to hold med ca. to ugers mellemrum.
Jeg oplever, at ærterne på en måned vokser op og har ca. 4 blade, selv om de er sået tidligt.
For at undgå orm i ærterne sår jeg kun i marts og ind i april.
Hvornår sår du ærter?
Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2020 kl. 16.53
Har lige sået Fr. d. 7. ært - nogenlunde samme tidspunkt som jeg plejer, måske lidt før. Sår et hold mere om et par uger, hvor jeg også sår slikært til frys (Ambrosia)
Du dyrker vist nogle meget tidlige så vidt jeg husker :)
Hvornår sår du til gemme-ærter og er det Lollandske Rosiner du foretrækker til det?
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2020 kl. 20.46
Hej Lars. Ja, haveliteraturen lider jo desværre under at man næsten aldrig får at vide hvad der ligger til grund for anbefalingerne. Anbefalinger som såtid kan sagtens bare bunde i hvornår jorden er bekvem, risiko for nattefrost som klimaet så ud for 100 år siden osv. Eller der kan være en rigtig god grund.
Jeg holder meget af at ty de de gamle udgivelser fra statens planteavlsforsøg. De går langt tilbage og der kan være meget som ikke er aktuelt, men i det mindste er forsøgene altid ret præcist beskrevet og så synes jeg man har lidt mere "håndtag" i problemstillingen.
Her er et gammelt forsøg med såtid i ærter:
dcapub.au.dk/pub/sp_meddelelse_1248.pdf
Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2020 kl. 22.47
Det er sikkert lidt tilfældigt, hvilke ærter, jeg er kommet til at dyrke. Og undskyld, at jeg skrev at jeg kun dyrker 8 ærtesorter. Ved eftertælling viser det sig at være 9 sorter.
I 2019 blev jeg adoptant for Torrigært, som jeg ikke kendte i forvejen - og jeg må indrømme, at jeg stadig ikke kender den. Den gav første år et udbytte på kun to fold. Men om det var for gamle frø, sorten ikke kunne lide mine vilkår eller om den ikke egner sig til danske forhold, ved jeg ikke endnu. Men nu er næste sæson startet.
Jeg er så i år blevet adoptant (hos frøsamlerne) for 4 sorter yderligere, jeg med held har dyrket i mange år: Lollandske Rosiner, Brun ært fra Nakskov, Errindlev ært og Prince Albert. Derudover dyrker jeg Meteor, Wintherkefe, Engelsk Sabel og Faster Kirstens Høje ært (den sidste dog kun på andet år).
Bortset fra Meteor og Wintherkefe er de vist ikke specielt tidlige. Jeg har dog bemærket i år, at Prince Albert muligvis er den tidligste - men lad os lige se, om det også gælder modningen.
Skrevet af: Nicholas D., 18. april 2020 kl. 8.22
tak for godt link claus!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår sås ærter?