Forum

Køkkenhave i mangeårig nåletræsskov

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Foged Borggreen, 7. april 2020 kl. 9.23

Hej.

Mig og konen overvejer at købe en landejendom hvor der hører 6 1/2 hektar nåleskov med til. Vi vil gerne være selvforsynende og så er der jo mere end rigeligt plads.
Mit spørgsmål er hvad jeg skal lave af jordforbedring da det jo har været surbundsjord i mange år, der hvor der er fældet træer og er plads til køkkenhave?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. april 2020 kl. 11.39

Hej Claus Foged Borggreen

Det lyder rigtig spændende, det som I er igang med at overveje!

Der er masser af andre forhold ud over forvandlingen fra surbundsjord til urtehave, som I kan få glæde af at overveje.
Så mit forslag til Jer er at hente gode råd og forslag fra de, som har prøvet det før.
Søgeordet "Permakultur" giver Jer adgang til er erfaringsverden, som kan være til stor hjælp, når I måske skal igang med at planlægge, hvordan jeres mulige råderum skal udvikles.

Derudover kan i jo undersøge, om Jeres bibliotek er "oppe at køre" i disse Corona-tider. De kan skaffe Jer John Seymour's bøger om selvforsyning - der er rigtig meget godt at hente deri.

Forandringen fra nåleskov-bund til frodig køkkenhave tager nogen år - og surhedsgraden er såmænd ikke det allervigtigste.
Mulddannelsen er hæmmet i en årrække og det er den, I skal igang med at give mulighed for.
Grundprincippet er tilførsel af masser af organisk stof og dyrkning af planter med omfattende og dybtgående rodnet.

Men for at kunne komme med konkrete forslag, er det vigtigt at vide, om det er sandet jord I har kig på. Vind- og terrænforhold er også vigtige at kende og endelig er der evt dræn og grøfter at tage hensyn til.

Hvis I vender tilbage her til tråden med flere oplysninger kan der nok komme flere bud på at få gang i mulddannelsen.
Hvis I i stedet for vender Jer mod de, som har erfaring med Permakultur, vil jeg blot ønske Jer al mulig held og lykke med et langvarigt, krævende og helt fantastisk spændende projekt !

Venlig hilsen
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Foged Borggreen, 9. april 2020 kl. 11.14

Vi vil nemlig gøre brug af permakultur og har brugt en del tid på at studere netop det.

Vores plan var i forhold til organisk materiale at tilføre jorddække med omsat flis fra alle de nåletræer som vi ville fælde til det formål. Vil det være et dårligt materiale at bruge siden det er det selvsamme træer der i første omgang har gjort bunden sur? Nålene vil selvfølgelig være fjernet da det er dem der gør jorden sur?

Vil det være umuligt at dyrke noget på jorden før der er gået nogle år eller vil udbyttet bare ikke være så stort?

Nu når vi ikke har købt jorden og det stadig er en drøm at gøre det aner vi ikke hvordan jorden er som sådan. Tænker ikke den er sandet da det primært at leret jord her i Aabenraa omegn. Der er en anelse terræn forskelle men vi snakker 2 meter ca. Vindforholdne er minimale da området er dækket ind af træer fra 2 af siderne mod øst og vest.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2020 kl. 12.23

Mål pH-værdien i jorden. Grav et spadestik op rundt om i området, og bland det godt, så du får et gennemsnit for området. Opløs det i vand (teoretisk demineraliseret vand, men forskellen er meget lille) og lad det stå i en time. Rør godt rundt igen, og mål pH-værdien i vandet, som er den samme som i jorden.
Er jorden for sur (mindre end 5,5) tilfører du kalk, så du kommer op på pH 6 og så er du klar til at dyrke grøntsager.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. april 2020 kl. 12.40

Ja, det er en god ide at finde ud af hvor sur jorden egentlig er, som Lars foreslår. Er den meget sur har i jo alletiders mulighed for at dyrke surbundsplanter uden videre jordforbedring (jeg tænker på storfrugtet blåbær, især).
For at få jord til almindelig køkkenhave skal i have pH værdien op og gang i omsætningen. Dvs. kalkning, gravning/pløjning og gødskning. Jeg kan dårligt tro at der er behov for at tilføre organisk materiale som sådan, men det er selvfølgelig fint at bruge en organisk gødning.
Hvis i køber her i forsommeren kan i nå at kalke og vende jorden. Så ville jeg nok nøjes med et jordforbedrende grønt jorddække i år, gødskning til næste forår og så ellers i gang med køkkenhave i 2021.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Foged Borggreen, 9. april 2020 kl. 13.39

Okay. Nu har jeg jo læst en masse og set en masse videoer ang permakultur og mange af disse guruer laver deres egne jorddække i form af træer og buske der er flisset.
De bruger så det til at dække jorden så det holder på fugten, skærmning for ukrudt og i sidste ende som gødning til jorden. De planter så direkte i det, hvis det er omsat nok inden selvfølgelig for ikke at det tager alt kvælstof til at omsætte, i stedet for at gøde selve planterne.
Vil nåletræer der flises kunne bruges til det eller skal det være andre slags træer? Hvad ville i foreslå i forhold til grønt jorddække? Hvad med gødning, tænker i da på kompost eller dyremøg?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2020 kl. 13.50

Nu har hverken Claus K eller jeg arbejdet med permakultur, så du ved muligvis allerede mere om det, end vi gør.
Men mål pH-værdien, så har du et godt udgangspunkt.
Det organiske materiale, der er der på nuværende tidspunkt må være i gang med en nedbrydning, så det bør kunne bruges urørt, dog under hensyntagen til pH-værdien, som bør ligge mellem 5,5 og 6,5.
Alt organisk materiale kan bruges, men noget skal måske komposteres lidt, inden udlægningen.
Du kan roligt begynde at planlægge, hvad du skal dyrke.

I Praktisk Økologi 6/2007 står:
”Planter, som voksede på jorde med lav pH-værdi, havde højere indhold af flere vigtige mikronæringsstoffer – specielt mangan. Med til mikronæringsstofferne regner man i dag jern, mangan, bor, zink, kobber, molybdæn, klor, kobolt og nikkel. Alle stofferne undtagen molybdæn og klor bliver mere sværttilgængelige for planterne, når jordens pH-værdi stiger. Mangan indgår i klorofyl og er altså nødvendigt for fotosyntesen. Ved mangel på mangan bliver fotosyntesen mindre effektiv, og planten udvikler sig langsommere. Mangan er også vigtigt for at rødderne er sunde og fungerer optimalt, og stoffet har en veldokumenteret betydning for planternes modstandskraft mod forskellige sygdomsfremkaldere. Inden for den internationale litteratur er der planteernærings-forskere, der hævder, at mangan måske kan vise sig at være det vigtigste mikronæringsstof for planternes evne til at udvikle modstandskraft mod svampesygdomme i såvel skud som rødder.
Mangan findes i tilstrækkelige mængder i de fleste normale jorde, men det begynder at blive sværere for planterne at optage mangan ved en pH-værdi på over 5,5.”

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Foged Borggreen, 9. april 2020 kl. 14.10

Okay mange tak for svarene :)

Nyt svar til emnet »Køkkenhave i mangeårig nåletræsskov«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave i mangeårig nåletræsskov

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider