Forum

Hjælp kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 22. maj 2005 kl. 20.15

Mine kartofler, hvor toppen er kommet ca 15 cm over jorden er begyndt at vidsne i bladene, hvad kan det være?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 25. maj 2005 kl. 11.00

Hej Thomas,

Uden at vide det præcist – men det kunne hænge sammen med den seneste nattefrost vi havde for cirka en uges tid siden, – det kunne også være mosegrisen der har været på spil, prøv derfor at hive forsigtigt i toppen – er der ingen modstad, er knolden blevet taget.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 25. maj 2005 kl. 21.02

Hej Thomas. Selvfølgeligt er det ikke mosegrise som angriber oppe fra. Det gør kulde. Overdæk dine kartofler, hvis det er så altovergivende at få tidlig kartofler. Om en uge eller to smager dine egne kartofler lige så godt som dem du nu køber i "store domme". Hvem hepper op til at alt bare skal være bedre? Ja netop glamour glans. Tag det med ro og nyd de gamle i fulde drag, de smager bare af kartofler. Du kan også overdæk dine kartofler til næste år med to – tre lag plastic, frem og tilbage der isolere som termoglas, hvor det er luft mellem lagene der isolere, men det er den enkle filosofi deri. Gider du heller ikke filisofien med det, så slap af fra stressen? Jeg spiser løse ris i den periode, dem jeg ynder. Spændende er dit tema. Nye kartofler smager kun af det vi omgiver dem med – udover vand.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 8. juni 2006 kl. 15.14

Hvad kan der dog være sket. Mine kartofler har stået så smukt, og smut, visner en plante, jeg løftede bare toppen af, der var alt for små, men fine kartofler nedenunder. Det var for 2 dage sige, nu er det næsten hele rækken – og de var så flotte, suk...

Kan jeg gøre noget for standse ulykken inden alle rækkerne bliver (bidt over) ødelagte?

mvh.

Carina

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 9. juni 2006 kl. 12.08

Gulner bladene og krøller sammen? Er stænglerne mørke og let slimede? Hvis ja, så er det sikkert sortbensyge. Det kan komme fra syge læggekartofler, eller hvis din jord er meget våd. Hvis de får sortbensyge så stopper væksten totalt, så knoldene og toppen holder op med at udvikle sig. Du skal, hvis det er sortbensyge, fjerne toppen og knoldene – de smitter ikke naboplanterne, men de inficerede knolde kan inficere naboknoldene ved optagning senere på året. Derfor er det en god idé at få dem væk med det samme.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 9. juni 2006 kl. 13.13

Tak for rådet, men bladene krøller ikke og stænglerne ser fine ud, min jord er sandet og tør, så sortbensyge tror jeg ikke det er, snarere et udyr, der bider toppen af. Er det muligt?

mvh Carina

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 9. juni 2006 kl. 13.28

Jeg kan kun finde frem til at det så kan være "visnesyge" eller "Kransskimmel" som den hedder. Det er ihvertfald det eneste der matcher en nedvisning af blade på kartoffel i juni, hvis man søger under "Skadedyr og sygdomme" her på siden.

Du kan læse om det her. Jeg krydser fingre for at det IKKE er det, da den er rimelig grum:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/50.html

Nyt svar til emnet »Hjælp kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp kartofler

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider